GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

Smartknapp med flerfarget lys?


MrPilloft

Anbefalte innlegg

Jeg kunne tenkt meg en indikasjon pÄ at alle magnetkontakter var "lukket" eller ei, samt slÄ av/pÄ alle automatiserte lys.

Jeg ser for meg en knapp med lysdiode(r) som kan vise minst to farger, la oss si rĂždt og grĂžnt. Den har minst klikk og dobbelklikke events. Da ville mitt scenario vĂŠrt slik:
GrĂžnt lys: Alle magnetkontakter er "lukket"
RĂždt lys: Minst en magnetkontakt "Ă„pen"
Klikk: Skru pÄ alle lys
Dobbelklikk: Slukk alle lys

 

I mitt scenario mÄ jeg bygge de flows som trengs for Ä oppdatere status/lysfargen pÄ knappen. Det sammen for lys av/pÄ (som eksempel 'example-turnOnDevices.js').

 

Noen som vet om en smartknapp som kan gjÞre dette? Eller en annen lÞsning (annet enn en vanlig lyspÊre eller ringen pÄ Homey...)?

Kan for eksempel Frient smartknapp gjĂžre dette?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hei, jeg antar du skal bruke denne indikasjonen ifm. status setting pÄ huset Hjemme, Borte, Natt, Ferie eller lignende.

Jeg har laget det slik at ved Ä sette huset i f.eks. borte modus, sÄ sjekker huset om noen av magnetkontaktene er Äpne og gir beskjed om dette med lydmelding.

 

NÄr det gjelder lys pÄ i hele huset bruker jeg Violet Smartswitch 230V og Wifi: https://www.elektroimportoren.no/violet-smartswitch-lite/4506020/Product.html

 

Samme bruker jeg ogsÄ til Ä sette huset i natt modus, slÄ sirene av/pÄ manuelt og samt sette skall sikring pÄ/av (se vedlagt bilde)

 

Kan dette vĂŠre en lĂžsning?

Violett bryter.jpg

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det er mulig den kan gjÞre jobben, men 2300,- var ikke for billig for denne funksjonen. Men det er den eneste ferdige lÞsningen jeg kommer pÄ.

 

 

Hvis du kan gÄ "selvlagd" ruten, sÄ trenger du kun et par 3,3V LEDs med en ESP32-devboard, og MQTT (som Homey sikkert stÞtter). Men det krever en del mer innsats.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Byelektrikeren skrev (2 timer siden):

Hei, jeg antar du skal bruke denne indikasjonen ifm. status setting pÄ huset Hjemme, Borte, Natt, Ferie eller lignende.

....

Kan dette vĂŠre en lĂžsning?

 

Det er en lÞsning, men jeg tenkte mer som TrÄdfri-bryter til IKEA, bare at den mÄ ha en lysdiode (eller noe annet som indikerer en status).

Tenkt bruk er en veeeeeeeeldig enkel one-stop-shop nÄr jeg gÄr og legger meg: "Er ale dÞrer lukket? Ja? Da slÄr jeg av alle lys og gÄr og legger meg!"

 

 

MEN, Violet Smartswitch ser genial ut og svarer egentlig pÄ en annen post jeg har: "Folder med flows i smartpanel! Er det mulig?"

Er layout pÄ skjermen helt konfigurerbart, eller har den 6 knapper  + SONOS-stÞtte, that's it? Har den motion sensor og slÄr seg pÄ nÄr du nÊrmer deg, eller er den alltid pÄ? Hvor finner jeg god dokumentasjon pÄ den? Takk, Byelektrikeren!

Moskus skrev (35 minutter siden):

Hvis du kan gÄ "selvlagd" ruten, ...

 

Hehe. Jeg er for dĂ„rlig med slikt. Bare dĂ„rlig erfaring :- ) Mine fikse lĂžsninger slutter alltid Ă„ virke etter en kort stund og da har jeg som regel glemt hvodan jeg fikk alt til Ă„ henge sammen og mistet motivasjonen til Ă„ prĂžve igjen 🙂 Men takk likevel...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ja, den er fullt konfigurerbar inkl symboler, sonos, etc.

 

Du trykke pÄ skjermen og den tennes, i x antall sec...

Jeg er meget fornÞyd og har 3 stk, en i hver etasje (med forskjellige formÄl)

For mer info: https://rithumhome.com/

 

Violett bryter med symboler.jpg

Endret av Byelektrikeren
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Byelektrikeren skrev (21 minutter siden):

Ja, den er fullt konfigurerbar inkl symboler, sonos, etc.

...
Jeg er meget fornÞyd og har 3 stk, en i hver etasje (med forskjellige formÄl)

 

Du virker mer fornĂžyd enn artikkelen i tek.no 🙂 Jeg mener jeg leste at den hadde to layouts: knapper og SONOS (og har vel ogsĂ„ sett temperaturstyring). Men kan jeg ha to "sider" med knapper? Har ikke lyst Ă„ blande styring av hovedstoppekran med lys av/pĂ„ :- ) OG kan den vise en status fra en flow i Homey (jfr eksempelet mitt hvor jeg vil vite om noen av dĂžrene er Ă„pne (magnetsensorer)... ?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

MrPilloft skrev (16 minutter siden):

 

Du virker mer fornĂžyd enn artikkelen i tek.no 🙂 Jeg mener jeg leste at den hadde to layouts: knapper og SONOS (og har vel ogsĂ„ sett temperaturstyring). Men kan jeg ha to "sider" med knapper? Har ikke lyst Ă„ blande styring av hovedstoppekran med lys av/pĂ„ :- ) OG kan den vise en status fra en flow i Homey (jfr eksempelet mitt hvor jeg vil vite om noen av dĂžrene er Ă„pne (magnetsensorer)... ?

Jeg har kun tatt ibruk ett bilde, og ikke tatt ibruk alle de nye funksjonene som er kommet etter artikkelen i tek.no fra 2022.
Det som jeg liker best er at den blir automatisk oppdatert fra produsent, den er tilknyttet 230V direkt, kommuniserer pÄ WiFi og fungerer utmerket med Homey

Sjekk her, sÄ fÄr du nok svar pÄ det meste: https://rithumhome.com/how-it-works/

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.