Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Legge til smartenheter i Home Assistant, nybegynner spørsmål


Oyvlil

Anbefalte innlegg

Jeg har nå nettopp fått installert Home Assistant på en Raspberry Pi og er i gang med å integrere alt av smartenheter i huset på denne.

Er helt fersk på dette, og brukte en nybegynner guide for å få satt opp systemet og komt i gang med backup osv.

 

Nå er jeg i gang med å legge inn alt av enheter for å få alt sammen i et system og da er det et par spørsmål som dukker opp som jeg tenke det var lurt å få svar på før jeg gjør for mye arbeid.

  1. Mesteparten av utstyret jeg har, har egne standalone apper hvor jeg allerede har satt opp enhetene. F.eks. panelovner fra Mill, varmepumpe fra Toshiba, låser fra Yale. Er det da lurt å legge til enhetene via brukeren for de enkelte systemene. Ser f.eks. at Mill har en mulighet for å legge til ovnene via cloud (logger inn med brukernavn og passord), eller lokalt (krever IP-adresse til de enkelte ovnene).
  2. Mill ovnene har jeg satt opp et ukesprogram på via Mill-appen. Hvordan fungerer dette når jeg så integrerer ovnene i Home Assistant. Bør jeg slette programmet i Mill-appen og sette opp et program i Home Assistant istedet? Hvordan gjøres det i så fall? Og hvordan bør ovnene være innstilt i selve appen?
  3. Ser at det er en del enheter jeg har som jeg ikke finner ved å søke på integrasjoner via "Innstillinger -> Enheter og tjenester -> Integrasjoner -> Legg til integrasjon". Gjelder Toshiba varmepumpe, lys fra Plejd, varmekabel på bad fra DEVIreg Smart, Høiax varmtvannsbereder, Zaptec ladeboks.
    Hadde inntrykk av at Home Assistant hadde muligheter til å integrere så og si alt av smarthus enheter. Vet jeg nok kan google meg frem til mye her, men er det kanskje noe nybegynnerfeil som jeg overser her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valget av Home Assistant, systemet for oss som vil integrere alt og liker at det blir en hobby i seg selv.

Hva du vil bruke en smarthus sentral som Home Assistant til er opp til deg. Jeg har lest mye av det som HA sin grunnlegger har skrevet her: https://building.open-home.io. Det er noen prinsipper som jeg er helt enig i og prøver å følge selv. Det viktigste - lokalt når det er mulig. Samtidig har jeg noen skytjenester, men det er frem til jeg finner en metode for å gjøre det lokalt. F.eks. ønsker jeg lokal kontroll av Panasonic varmepumper som i dag er styrt gjennom deres skytjeneste. Dvs - styringen har jeg så langt overlatt til Tibber, som har bedre funksjoner for smart styring ift temperatur ute, hvor lang tid det tar varmepumpen å øke tempereaturen i rommet osv. 

Det andre prinsippet er at den grunnleggende funksjonen ved et utstyr ikke fjernes når jeg gjør det smart. Jeg fjerner ingen lysbrytere, men bytter dem ut med utgaver som er smarte og kan fjernstyres. Samtidig kan de betjenes på gamlemåten og vil fortsatt virke om smarthuset ikke virker. Derfor lar jeg Nobø huben bruke sitt ukeprogram for oppvarming av badegulv, men Home Assistant kan gå inn og overstyre dette ved behov. Faller Home Assistant ut fungerer Nobø sitt ukeprogram som normalt.

Men en helt ny installasjon vil du også se at ting som lar seg integrere blir oppdaget av Home Assistant etter hvert. Du har mye glede og sikkert en del frustrasjon fremfor deg. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding og gode innspill.

 

Tanken med Home Assistant for min del er å samle alle systemer og enheter i hjemmet i en app/dashboard som gjør at jeg kan styre hele hjemmet fra en plass uten å måtte åpne 8 forskjellige apper gjennom dagen. Samtidig er tanken også å speile dashboardet til en Google Nest Hub for å gjøre det tilgjengelig for resten av familien. Samtidig er det mulig å styre alt av utstyr "dumt" også. For eksempel er lyset utstyrt med vanlige brytere men med Plejd dimmere i bakkant som gjør det mulig å styre det smart også. 

 

Tanken også med å la originalappene ta seg av den automatiske styringen (eksempelvis ukeplaner på panelovner) og så la Home Assistant overstyre ved behov er også en tanke jeg liker. Det er viktig at ting i huset fungerer som det skal selv om Home Assistant skulle være nede av ulike grunner.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare liten kommentar til at med HA kan alt integreres - produktene/systemene må på en eller annen måte støtte åpen api/protokoll. Lukkede systemer slikt som DeviReg kan ikke integreres på en enkel måte.

Det må alltid sjekkes at produktene faktisk kommuniserer på en åpen protokoll eller har andre muligheter for ekstern integrasjon (for eks. mqtt, åpent api osv).

selv om et produkt er tilkoblet internett, er det ikke sikkert produsenten tillater at andre systemer enn sitt eget kan kommunisere med produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.