Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

zaptec frust


Anbefalte innlegg

Med fare for å bli off topic, men nå må jeg ventilere litt...

 

Fra diskusjonene heromkring så har jeg forstått at det er en fordel at vi enda ikke har elektrifisert kjøretøyparken, og dermed har sluppet å velge mellom pest og kolera i ladeboks-markedet (selv om pest visstnok er å foretrekke).  Men nå har vi kjøpt et hus.  Og da fulgte det med en ladeboks i garasjen.  Som jo burde være en bra ting.

 

Dette er en "Zaptec Home", av noe jeg vil tro er en forholdsvis tidlig generasjon.  Den har gått ut av markedet, men ser eksakt ut som en Pro.  Og ut fra firmware changelog så ser det vel ut som det for det meste er en re-lablet Pro.  Uansett, det spiller neppe så stor rolle.  Den er kjøpt i 2019,  Jeg har fått med manualen med serienummer og pinkode.  Og serinummeret matcher både det som står under boksen, og navnet den annonserer via BLE.

 

Men hvordan få den på nett?

 

Optimist som jeg er, så startet jeg med å selge sjela mi til portal.zaptec.com.  Det hjalp nada.  Der ser det ikke ut som man kan legge inn noe som helst som ikke allerede er knyttet til kontoen. Uten å være registrert som installatør ihvertfall.  Så jeg sjekket ut api.zaptec.com.  Det ser jo greit nok ut, men er ikke veldig nyttig uten et token fra portal.zaptec.com.

 

OK, da får vi krype til appen.  Installerer den  og gir den alle rettigheter den vil ha. Den har ihvertfall en "Add product" funksjon.  QR-kode scanner klarer riktignok ikke dekode hverken koden på manualen eller koden på boksen, men greit nok - serienummert er jo ikke veldig langt.  Taster inn eksakt som det er skrevet, og får "Unknown serial".  Merkelig.  Prøver noen andre kombinasjoner i nærheten, og for "Unknown serial". på alle.  Så kjapt at jeg vil tro det er kodet inn i appen.  Web-tjenestene deres er ikke akkurat lynkjappe.  Uansett hvilket serienummer på "ZCH01xxxx" jeg prøver så sier appen "Unknown serial".  Flott.

 

Siste halmstrå er "Select device from list", som tydeligvis skal gjøre en BLE scan for å finne laderen.  Jeg har allerede sett at den dukker opp på det aksesspunktet jeg har i garasjen så jeg vet jo at den annonserer seg selv.  Men appen finner nada. Veldig rart.  For flere år siden laget jeg selv en banal app for å konfigurere D-Link kameraer.  Den bruker også BLE scanning, og er installert, og jeg vet hvor enkel koden ser ut.  Tester den og den finner laderen umiddelbart, som forventet.  Så det er kun Zaptec-appen som er kranglete.

 

En kjapp sjekk av tilbakemeldingene i Google play bekrefter at dette er mer normalen enn noe annet.

 

Så hva gjør man da?  Jeg sjekker hjelpesidene deres, utfører de foreslåtte app restartene, og ender opp med å sende inn en supportsak med ønske om tilbakemelding på epost.  Får bekreftelse på registrert sak.  Og hører ingenting mer.

 

Nå har Zaptec fremdeles en support-telefon.  Det er jo faktisk et pluss i disse tider.  Jeg lurer litt på hvor travelt de må ha det der, men ser ikke å mange andre utveier enn å bidra til ytterligere unødvendig jobb for en stakkars support-medarbeider.  Får beskjed om 9 minutter ventetid.  Greit nok.  Utrolig enerverende vente-musak, men whatever.  26 minutter senere kommer det en stemme som forteller meg at de ikke har noen ledige kundekonsulenter.  Og så brytes linja...  Da har selvsagt klokka passert den magiske 15:00 grensen mens jeg satt i "kø".  Forstår at folk vil ta helg, men det er nå uansett en forderdelig lite hyggelig måte å behandle kundene.  Enten får de stenge telefonen tidligere eller så får de faktisk svare de som ligger i kø.

 

Men der står jeg da.  Zaptec hever faktisk at de har 5 års garanti: https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/4409723439889-Hvor-lang-er-garantiperioden-for-Zaptec-produkter-

 

Men er det reellt?  Det ser ut til å være klin umulig å få brukt en 4 år gammel Zaptec Home ihvertfall.

 

Jeg må innrømme at jeg aldri hadde trodd at det skulle stå så utrolig dårlig til med de sky-baserte portal- og app-løsningene deres.  Det er jo rimelig patetisk at de tvinger kundene til å bruke dette makkverket.  Det tragiske er jo at selve hardwaren og firmwaren ser ut til å være rimelig solide og gode greier.  Den er bare gjort ubrukelig av en eller annen app-utvikler.

 

Joda, jeg har sett https://www.mnemonic.io/resources/blog/reverse-engineering-an-ev-charger/ men jeg er ikke helt klar for å starte der.  Faktisk var jeg klar for å akseptere et API i skyen.  Jeg kan leve med det.  Men da må jeg jo få boksen på nett først.  Og det er klin umulig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.  Ja, jeg mistenker forsåvidt at det er der feilen ligger.  Tidligere eier brukte ikke appen og har nok ikke tenkt på dette.  Han trodde det holdt med pin-koden, og det trodde forsåvidt jeg også.  Det er jo en bloody selvfølge.

Nå kunne jeg selvsagt valgt å plage ham med det.  Men denne måten å bygge abonnement med tvang irriterer meg.  I kombinasjon med en app som ikke engang evner å fortelle at dettte er et problem de har konstruert.  Og support som ikke gidder å svare.  Det er såpass mange irritasjonsmomenter at det trigger en liten jævel i meg.

 

Jeg noterer meg at GPL ikke er nevnt noe sted i hverken manual eller på web-sidene deres, til tross for at de kjører en Debian-avlegger i følge Mnemonic. Jeg noterer meg også at de har brukt et Quectel-modem.  Det er fristende å fortelle dem at de kan finne epost-adressen min bak ordet "Copyright" på linje 2 i den driveren de mest sannsynlig har fått fra Quectel.  Men jeg antar de ikke er smarte nok til å forstå konsekvense av å avslå den tilbudte GPL-lisensen på et åndsverk jeg eier rettighetene til, så det er mest sannsynlig helt bortkastet.

 

Men så vidt jeg kan forstå så kjører de altså piratkopiert software på disse boksene.  Det er litt råttent gjort, spør du meg.  Spesielt ettersom de har fått et kjempegunstig tilbud om å lisensiere den helt gratis, bare ved å gi tilgang til kildekoden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg synes også at det blir for tungvindt og litt kronglete.

Alt og alle skal på død og liv ha proprietær app og system for alt og ingenting.

 

Den tekniske biten bak plast skallet har jeg ingen kunnskap om, så der må jeg melde pass.

 

Lykke til videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe mer feil her enn at forrige eier og jeg ikke har forstått hvordan vi skulle gjøre dette.

 

En ting er det med nettverk.  Det er uklart for meg om denne boksen faktisk er på 4G-nett.  Det kan selvsagt tenkes, men da må jo i så fall noen betale for det.   Men det er unasett meningen at den skal kunne kobles på Wifi.  Og den eneste dokumenterte måten å gjøre det på er ved å bruke BLE fra appen.

 

Det skal også være mulig å koble den helt fra skyen.  Da vil du ikke ha stort av styring, men det skal være mulig å restarte den.  Igjen via BLE og app.

 

Så uansett hvordan det forholder seg med portalen må det være mulig å koble seg til med BLE vha serienummer og PIN.

 

Nå sjekket jeg Zaptec Pro serienummeret fra Mnemonic i appen, og det (og andre serienummer som begynner med "ZPR") gir en helt annen og mer fornuftig feilmelding med henvisning og redirigering til portalen.  Så det er definitivt en bug uansett at den ikke gjenkjenner et Zaptec Home serienummer.

 

Det er også interessant hvordan de har eliminert "Zaptec Home" fra det meste av support-sider.  Manual og dataark ligger der fremdeles.  Og den er nevnt noen ganger i changelog til firmware.  Men ellers virker det som et produkt de bare har fjernet fra historien.  Jeg gjetter på at det også er feilen i appen.

 

Men jeg aksepterer virkelig ikke slikt.  En 4 år gammel ladeboks, som sikkert kostet et 5-sifret beløp, bør ikke kunne konverteres til søppel ved å fjerne rimelig primitiv kode i en app.  Jeg tror de som vurderer å kjøpe nye sky-baserte ladebokser bør tenke litt over hvor sårbart dette er.  Uten dokumentasjon på hvordan pin-koden skal brukes med BLE så er det jo heller ikke helt trivielt å re-implementere funksjonaliteten.  I følge Mnemonic så har de en slags beskyttelse mot "hacking" med stadig lengre lockout.  Det er nok til å holde meg unna inntil jeg vet nøyaktig hva jeg evt skal sende.

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lykkelig slutt.  Zaptec kundeservice ga utmerket hjelp når jeg først fikk kontakt med dem.

 

Og @Jarle F hadde helt rett:  Dette problemet hadde nok også løst seg om forrige eier hadde brukt app eller API til å sende eierskapet videre til meg.  Pinkoden er ikke nok i seg selv.  Appen sjekker om du har rettigheter til å administerer serienummeret.  Forsåvidt en fornuftig sikkerhetsforanstaltning tatt i betraktning at en uforanderlig 4-sifret PIN-kode trykt på papir ikke er sånn kjempesikkert i seg selv.

 

Problemet i appen ser mest ut til å være manglende tilbakemeldig til bruker om hva den finner, sjekker og til slutt feiler på.  "Unknown serial" betyr antageligvis ikke annet enn serienummeret den fikk oppgitt ikke matcher noen av serienumrene som er tilknyttet den innloggede kontoen.  Samme med den stille ignoreringen av QR-kode og BLE.  Spør du meg, så er det ikke en urimelig brukerforventning at appen opplyser f.eks "jeg ser BLE annonsering av ZCH123456, men dette serienummeret er ikke tilknyttet din konto i portalen - kontakt eier, installatør eller kundeservice".  Det er jo bare ekstremt frustrerende når du står der ved siden av boksen og søker, og den ikke "finner" noesomhelst.

 

Iaffal, med serienummeret lagt til min konto i portalen så var jeg i stand til å konfigurere bla wifi-oppsettet vha app og BLE.  Så da har ladeboksen kontakt med skyen via wifi, og jeg kan bruke app og/eller API til å styre den.  Så lenge jeg har en liten flik av en sjel igjen å selge. Og det ser ut til å alltids være en rest igjen uansett hvor mange ganger jeg selger den....

 

Nå mangler jeg bare en elbil 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.