Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zip screen utvendig solskjerming


NilsG

Anbefalte innlegg

Har kjøpt nytt hus som skal bygges, og har funnet ut at vi må ha utvendig solskjerming for å holde temperaturen inne kontrollert. Har fått anbefalt screens med glidelås (zip screen).
 

Er det vanskelig å lage en programmerbar styring slik at de går automatisk opp og ned med solforhold og tid på døgnet? Hva bør jeg spørre leverandør om? KNX?
 

Er det lett å få laget en bryter sånn at man kan overstyre automatikken på det enkelte rom? (Eller er det dumt mtp unger)

 

Til slutt lurer vi på om det er lurt å få dette levert av utbygger, eller kjøpe etterpå av egen leverandør

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanlige screens (ikke zip) med Somfy 433 Mhz sender, egen kanal for hver screen. De som leverer anbefaler nå at man velger en mer moderne styring der man har 2-veis kommunikasjon og status på hvor mye hver enkel screen er tatt ned. Jeg har ingen erfaring med disse nye systemene, men vil tro at det finnes grei støtte for de i Home Assistant. Den varianten jeg har (eldre type med 433Mhz) er "fire and forget" signaler, de integreres fint med RFXTRX og jeg bruker en Home Assistant (HACS) plugin som styrer 433 Mhz signalene og er satt opp med hvor lang tid det tar å kjøre ned/ kjøre opp hver screen og kan således beregne posisjon. Jeg har brukt dette i 4-5 år nå og kan ikke huskje at det har feilet en eneste gang - det virker overraskende bra og stabilt. 

 

Ift installatør hadde jeg selv valgt å kjøpe fra noen som jobber med det. Dels kandu få info pg anbefalinger fra de og dels har du kontakter for senere endringer og justeringer du måtte finne på. 

 

Om du har et nyere system kan du helt sikkert ha manuelle brytere i tillegg til automasjon. Og alle seriøse systemer har tillgesutstyr for å styre de ift sol og vind. Selv bruker jeg bare yr værmelding for å styre de, men da blir det litt scripting og koding. 

Endret av borg1n
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Nordan har to alternativer, en proff variant med KNX "eller annet smarthussystem" som kun leveres med kabling (ingen styringskomponenter), og en annen variant for "private boliger" med Somfy smarthusløsning, trådløs veggbryter og enten sol eller vindautomatikk.

 

Er den proffe varianten tryggere med tanke på fremtidig kompatibilitet? Kan godt skripte noe mot værmelding på yr selv. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, NilsG said:

Ser at Nordan har to alternativer, en proff variant med KNX "eller annet smarthussystem" som kun leveres med kabling (ingen styringskomponenter), og en annen variant for "private boliger" med Somfy smarthusløsning, trådløs veggbryter og enten sol eller vindautomatikk.

 

Er den proffe varianten tryggere med tanke på fremtidig kompatibilitet? Kan godt skripte noe mot værmelding på yr selv. 🙂

 

Hvor åpne er disse systeme er et spørsmål en bør stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjennskap til det, men Somfy høres litt proprietært ut. Trodde KNX var helt åpent, men kan det være «nedstengt» også?


Forresten noen som vet om det er mulig å få levert solskjerming på glassdører til altan?

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører selv Somfy av 433Mhz varianten og har ingen problemer med den. Jeg tenker at det kanskje er greit å velge noe med en protokoll du allerede kjenner og bruker om det finnes et slikt alternativ. 

 

Screen for en enkelt dør tror jeg er vanskelig å få til, alle screens jeg kjenner til har en skinne eller "zip line" på hver side. Jeg prøvde finne noe slikt selv for en par år siden. Da er det kanskje lettere å finne noe du kan bruke innvendig? Et annet alternativ kan være å montere en "film" på rute som skjermer for sol. Det finnes f.eks noen som stopper UV og varmestråling uten å redusere lysinnslipp (dvs de er tilnærmet helt klare). 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for kablet styring og styrer dem med smarthuset via fysiske veggkontrollere Fibaro Walli Roller Shutter på mine screens. Da har jeg backup-styring via fysiske knapper (så lenge huset har strøm) selv om smarthuset skulle gå ned.

 

Bruker Philips Hue Outdoor Sensor som lysmålere og styrer screens automatisk basert på solforhold. Funker veldig bra. Har programmert inn mulighet for overstyring av automatikken. Har også programmert inn "safeguard" med tanke på brannsikkerhet, at alle screens går automatisk opp etter solnedgang selv om de er manuelt styrt ned (slik at det skal være mulig å komme seg ut av vinduet om natta).

Endret av Svedman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner Nordan så vet du det kanskje allerede, men de har integrerte screens i selve vinduet/ramma, så slipper du å ha noe ettermontert på utsiden av vinduet/kledningen.
Jeg har dette, med somfy IO styring. Det fungerer helt fint. Men det er jo proprietært og krever egen SOMFY-hub (Connexxon eller Tahoma mener jeg de heter) som snakker med screensene. Så er denne boksen integrert mot Home Assistant. I begynnelsen var det kun cloud-styring, men nå er det lokalt integrasjon rett mot Somfy-HUB'en.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/10/2023 at 18:56, NilsG said:

Forresten noen som vet om det er mulig å få levert solskjerming på glassdører til altan?

 

Nordan leverer hvertfall Zipscreens til skyvedører, men de kunne ikke levere til fransk balkong. De leverer heller ikke med utoverslående vinduer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.