Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tips om blocky og minneforbruk.


Dreuf

Anbefalte innlegg

Først kjørte jeg Domoticz på en RPI 1, 2 og 3. Ukentlig har jeg normalt kjørt en reboot siden jeg har kjørt en oppdatering, fiklet med noe eller flyttet på PI`en.

Dersom dette ikke ble gjort så låste "skiten" seg.

Gikk derfor en kort tid over til Homeseer (på en Win10 maskin) siden fan-klubben her gir det strålende reklame. 

Fant meg ikke helt til rette i Homeseer så valgte og gå tilbake til Domoticz, men nå på Win10. Dette har kjørt smertefritt over lengre tid.

Problemet var at maskinen som har Win10 måtte stå å surre hele tiden, ikke spesielt stillegående og står på ett soverom..

Så i forrige uke kopierte jeg databasen min over på en ny installasjon av Domo på RPI3 for å gjøre ett nytt forsøk.

Etter dette kom problemene tilbake.. Våkner om morgenen og ikke noe lys virker...

WAF begynner å bli temmelig lav! ("Kan vi ikke bare ha sånne dimmehjul på veggen som alle andre har??")

PI`en er låst, ingen respons på app eller via SSH så eneste mulighet er "svenske-knappen" (aka stikkontakten).

Tenkte at nå måtte jeg feilsøke litt, begynte å logge temperaturer, prosesser, cpu og minneforbruk.

Fra oppstart av PI`en så brukte jeg ca 15% minne, 2-3 timer etterpå 30% og 7-8 timer etter oppstart så låg den over 70%.

Og etter 15-16 timer uptime så låg den over 90% på minne og ting begynte å gå tregt til den slutt ga opp og låste seg.

Prøvde å søke litt og fant ut at blockly kan være en synder. Så i dag har jeg slettet alle mine blockly events, begynt å lære meg LUA og egentlig bare kodet akkurat de samme eventene jeg hadde i blockly i LUA.

Nå har jeg uptime på 5 timer og ett stabilt minneforbruk på 14.7%.

 

Så ett godt tips (som jeg også har blitt tipset av andre inne her om), STYR UNNA BLOCKLY!

Om man gidder å ta seg tid til å sette seg inn i LUA så er det faktisk ganske enkelt og rask å programmere enkle Events med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte som sagt Domo+blockly smertefritt på win10 maskinen også, sjekket aldri hvor mye ram det brukte.

Kan være at blockly+rpi er en dårlig kombo eller at enkelte events bruker mye minne, det vet jeg ikke.

Og nå slipper jeg heldigvis å finne ut av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har kjørt Domoticz med 6 Blockly events på Rpi3 med Z-Wave.Me Razberry2 Z-Wave controller under Raspbian 8 (Jessie) i et par uker nå uten noe minneproblem overhodet.

Ligger på 17% real og 2% virtual

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt det samme. Brukte virtuelle brytere med tidsforsinkelse av for å holde lyset på selv om bevegelsesdetektoren viste ingen bevegelse. Ved å gå bort ifra virtuelle brytere med tidsforsinkelse i mine blocklyer og heller benytte "turn off after xx seconds" så har minne holdt seg mer stabilt mellom 10 til 20 %. Det er også diskutert i domoticz sitt forum men ikke noen fiks enda så vidt jeg vet.

Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.