Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kabeldimensjon AWG18??


roof-55

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg fant frem en kveil med kabel, merket med en 3M notis lapp, påført AWG18.

Vel avisolert er dette en fortinnet fler tåders kordell kabel. Dersom jeg "svakt" tvinner denne bunten samlet, kommer min digi skyvelære til 0.7-0.8mm.

Er dette da en "ekte" AWG18 kabel?

Jeg har hørt at en 0.75m2 kabel kan bære ca 5A i 1 meters lengde, mens jeg synes denne dimensjonen 0.7-0.8mm er tynnere enn 0.75mm2 kabel.

Noen her med peiling på AWG kontra mm2 kabler? Dimensjoner og amper bæring var av min interesse her.

Takk 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett kjappt google søk etter "awg to mm2" gir meg følgende link (første som ble listet):

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.multicable.com/resources/reference-data/cross-reference-awg-to-mm2/&ved=2ahUKEwiIyoj3mrKCAxU-RvEDHbu9A9oQFnoECAYQBQ&usg=AOvVaw3IulBRRnFQyihMVDSQsTPH

Diameter på 0,7-0,8mm skal vel tilsvare 0,5mm2, som er 20AWG.

A=(D/2)*(D/2)*3,14=(0,8/2)*(0,8/2)*3,14=0,5024

 

Strømføringsevnen til 0,75mm2 leder er jeg usikker på da jeg ikke finner denne i NEK400 hukommelsen min.

6A i følge denne linken:

https://www.jfknudtzen.no/jfk-nettbutikk/tavle-og-elektromateriell/ledning-4

For 0,5mm2 er det 3A.

 

Edit: Fant strømføringsevne for mindre kabeltverrsnitt.

Endret av Jarle F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker? Iflg. tabellen, for meg så kunne det se ut som

18 0.75

 

Men, det er en forskjell, en leder kabel vs. samlet flere Kordeller. En 1 leders kan bære høyere strømstyrke enn samme dimensjon for flere Kordeller. 

Det fremgår ikke for meg om den tabellen du linker til er en 1 tråders kabel(?)

Så er det tverrsnittet på 0.7-0.8mm jeg måler, DET er vel ikke kvadrat mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle F skrev (20 minutter siden):

Det du måler med skyvelæret er diameteren.

Tverrsnittet er arealet i kuttflaten på selve lederen.

Upps, der dreit je på draget..i mellom betegnelsene.....

Har funnet ut at dersom jeg skal få til en kabel med 0.75mm2 så må diameteren som skyvelæren måle våre omtrentlig 1mm tykk.

Og jeg ser at i tabellen som Jarle F refererer til, så er det AWG til mm2. Da har nok Jarle F rett i at min kabel som jeg har funnet frem til er mere en AWG20, enn AWG18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.