Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarttermostat - beste løsning?


OlavJ

Anbefalte innlegg

Hei. Skal hjelpe mine foreldre å bestille smarttermostat. De har en tradisjonell termorstat i gang, og tre i stua. De vil gjerne ha et system der en kan styre dette med mobil, og der de automatiseres etter strømpriser fra Nordpool. Har sett Elko har en ny termostat. Finnes en Wifi-løsning og en med Zigbee. Ser Elko har fått støtte for priser fra NordPool. 
Hva anbefales? Ser Tibber har HeatIt, men innbiller meg at disse er noe utdatert..? Skulle helst hatt noe som støtter Apple Homekit, men det forstår jeg er vanskelig å finne.

Det aller viktigste er at dette er et svært enkelt system. Smartthings og andre systemer der ting må legges til manuelt eller lignende utgår derfor. Dette må være et system der alt går av seg selv - også om strømmen går. Ser Elkos finnes i Wifi-løsning. Vet ikke om det er noen fordel med det? Først tenkte jeg at de da kunne klare seg uten en sentral i det hele tatt. Vil ikke tro de kommer til å legge til andre produkter. Et annet poeng er at det er fint om det er fremtidsrettet. Ser Elko sier de vil ha Matter-støtte. Viktig at disse vil fungere om 5 eller 10 år, og at man ikke da plutselig må kjøpe en ny sentral, eller at de skulle ha lagt ned hele smarthussatsingen. Elko er vel forholdsvis trygt da det er et stort norsk firma.

Kort oppsummert: Trenger 3-4 smarttermostater som skal kunne styres fra mobil, ha støtte for nordpool, og være særdeles enkle i bruk samt være fremtidsrettede.

Takknemlig for alle innspill og kommentarer!

https://www.elektroimportoren.no/elko-smart-wifi-termostat-plus-rs-polarhvit/5491607/Product.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ELKO er fine, ja, men foreldrene dine må vel ha en hub også? Jeg har både Heatit (gammel versjon) og ELKO koblet opp mot en Homey Pro 2019. Det blir da overkill for dine foreldre vil jeg tro. Men ELKO sine med en ELKO smarthub vil gjerne kunne funke. ELKOs smarthub er liten og diskret, og den plugger man bare direkte inn i et veggstikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Elko har Wifi-termostater som kan brukes med eller uten hub. Vet ikke helt hva fordelen er med ZigBee-varianten for dem? Litt usikker på hva som skal velges. Om de kun skal ha styring av varme trengs kanskje ikke noen hub? Når man evt kan starte med Wifi og så kjøpe hub i ettertid (og så legge til andre enheter), vet jeg ikke helt hva fordelen er med zigbee? Er det mest interessant for dem som vil bruke en annen hub enn Elko sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavJ skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Elko har Wifi-termostater som kan brukes med eller uten hub. Vet ikke helt hva fordelen er med ZigBee-varianten for dem? Litt usikker på hva som skal velges. Om de kun skal ha styring av varme trengs kanskje ikke noen hub? Når man evt kan starte med Wifi og så kjøpe hub i ettertid (og så legge til andre enheter), vet jeg ikke helt hva fordelen er med zigbee? Er det mest interessant for dem som vil bruke en annen hub enn Elko sin?

Om du skal styre etter strømpris tror jeg hub er nødvendig, men jeg har tatt feil før 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.