Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nobø system 500 (RP 512) - kommunikasjonsmuligheter?


antook

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en gammel panelovn av type "GER 20 415" ("Nobø system 500") med en "RP 512 receiver" radiokontrollmodul.

 

Slik jeg forstår det fra bl.a denne posten, så hadde Nobø en styresentral kalt "Orion 512" som styrte panelovnen via et 120 eller 107 kHz radiosignal.

 

Er det noen som vet om det går an å skaffe  noe litt mer digitalt/tilkoblet som gjør at man kan styre disse via homeassistant eller lignende?

 

Et alternativ er jo å kjøre en Mill WiFiSocket Gen3 elns i pluggen, men vil kanskje fungere enda bedre hvis jeg benytter det som er innebygget allerede.

Endret av antook
la til alternativ i mill stikkkontakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar!

 

Ja, så den posten, samt denne under. Men Jeg tror den ovnen som det er snakk om i posten du lenket til er vesentlig nyere enn min, da fra det jeg kan lese fra lenken under, har "Orion 512 sentralen" blitt levert helt siden 80-tallet 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antook skrev (9 timer siden):

Ja, så den posten, samt denne under. Men Jeg tror den ovnen som det er snakk om i posten du lenket til er vesentlig nyere enn min, da fra det jeg kan lese fra lenken under, har "Orion 512 sentralen" blitt levert helt siden 80-tallet 😅

Hei

 

Din modell finner jeg ingen info på. Men den som er vist på bildet i lenken er av samme type som de jeg kjøpte da huset ble bygget i 2000 og styrt med 512 sentral. Ut fra alder tviler jeg på at det er verdt å bruke tid og penger på å lage styring til denne, spesielt om du bare har en. Jeg byttet ut alt for 3-4 år siden til Nobø HUB og ny serie ovner og gulvtermostater. Da hadde flere av termostatene på ovnene sluttet å virke, og minst en ovn ble byttet pga brudd i selve varmeelementet i ovnen. Tror du er best tjent med en ny ovn. Og da vil jeg anbefale en som kan styres over en åpen standard, som zigbee eller zwave. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er nok en veldig gammel ovn, men termostat og alt ser ut til å fungere fint, så jeg har det ikke umiddelbart travelt med å bytte den ut. Både for å unngå å kaste ting unødvendig, og fordi jeg ikke har funnet ovner som leverer alt jeg ønsker meg i et slikt produkt (wifi eller aller helst thread,matter støtte, trivielt å kjøre frakoblet internett, helst utskiftbar kontrollmodul).

 

Etter litt leiting har jeg endt opp med å kjøre den opp på en Mill heat plug Gen 3 som jeg kjøpte på tilbud. Håper det skal fungere bra, kanskje også med Home assistant 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.