Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bygge inn røykmaskin i vegg og styre med Homey


Anbefalte innlegg

Jeg pusser opp garasjen, og har lyst til å kunne få til at når jeg åpner porten, så kommer bilen gradvis til syne når røyken legger seg. Tenker å felle inn spotter i vegger på begge sider og sette inn hue-pærer for enda kulere effekt.

 

Veggene blir lektet ut, så jeg trenger en ganske liten røykmaskin. F.eks denne:

 

https://ptnordic.com/products/tiny-blowerdoor-roykmaskin?_pos=1&_sid=6401c17d3&_ss=r

 

Evt kunne jeg hatt røykmaskinen utenfor veggen, og ført kabel langs veggen for å få røyken ut av veggen ved portåpningen. Spørsmålet da er om det går fint å ha ca. 10 meter rør, eller om det vil være noe kapasitets-/responsproblem med en slik løsning.

 

Det jeg lurer mest på er hva slags relé eller annet smartprodukt jeg skal bruke for å styre en røykmaskin gjennom Homey, og kunne lage en Flow på det.

 

Om noen har interessante tanker rundt røykmaskin eller prosjektet generelt ønskes det varmt velkomment.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rimelig løsning kan være å kjøpe denne og legge pvc-kabler med splitt i vegger og tak for å distribuere røyken:

 

https://www.gear4music.no/no/PA-DJ-and-belysning/1200W-Takemaskin-fra-Gear4music/1CWT?origin=product-ads&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAkeSsBhDUARIsAK3tiechIKvN3xSTSxwVxrBqIxCzniYHlYQ-meVfjVQc2K-KmZG0F-0r7sIaAvKDEALw_wcB

 

Kunne f.eks hatt den på og hatt strømmen koblet i en smart stikkontakt. Da kan man sette den på noen min før man skal starte Flow, slik at den får varmet opp. Den har jo en enkel trykknapp for å fyre røyk. Hvordan kunne man fått til smart fjernstyring av denne bryteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

har ingen flere gode forslag enn posten over, men vil si at dette kommer under kategori "Legende"! Regner med det er en kul bil, som fortjener en slik effekt. Utrolig kult!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en sort Lamborghini Gallardo Performante 😃

 

Tenkte litt på Switchbot eller Fingerbot, men begge er Bluetooth-basert og trenger egen hub. Deretter så jeg på Fibaro Smart Implant z-wave. Tror det kan være en løsning, men er litt på grensen av egen kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Røyk maskinen må varme opp i x minutter før den kan produsere (vil jeg anta). Så en funksjon som gjør at du kan "forberede" garasje - en virtuelle device som kan skrue av og på for å varme opp maskin. Det tar x antall minutt å røyklegge garasje (må nok testes). Så ser for meg noe som feks:

- Trykke på en knapp som aktiverer en virtuel device - røyklegge garasje.

- Starte strøm på røyk maskin - varmer opp i x antall minutter.

- Starte røyk - x minutter for å røyklegge garasje. Stoppe / starte ved jevne mellomrom for å holde nok røyk (må nok testes)

- gi status til virtual device om at garasje er klar

- Ved status "klar" på virtuel device - skru på Hue lys

- klar til bruk (antar at det er garasje dør som skal legge røyken).

- skru av funksjon.

 

Ellers en maskin med en mainfold som en har trukket 3 /4 rør til med dyser i hver vegg? Eventuelt tak? vet ikke om røyken brer seg nedover eller fra gulv og opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også i retning manifold. Prøver å finne riktig deler av rør, dyser etc, men litt nytt for meg med den type produkter.

 

Tenker jeg kobler opp alt av rør og teiper det opp der jeg ser for meg å legge det, så kan jeg se effekt og gjøre justeringer før jeg begynner å trekke i vegger og tak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
kjetilsn skrev (11 timer siden):

Kuleste prosjektet jeg har lest om på lenge, håper du gjennomfører dette!
Gleder meg til å se video.

 

Takk, enig! Skal poste video, men har en del arbeid igjen i garasjen før jeg kommer til de morsomme detaljene med hjemmeautomasjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dersom du skaffar ei røykmaskin som har enten en knapp på maskina eller lang ledning med knapp du må holde inne for å lage røyk kan du erstatte knappen med ein Shelly1. Den har isolert kontakt så kan koble sammen to ledningar og imitere at den er bryteren. Samtidig har den eit vidt spenningsområde du kan strømforsyne den med, 12v, 24-60v og vanleg 230v. (Her må du lese manualen nøye om du skal bruke 12v). Eg anbefaler 12v eller 24v om du kan finne det inni røykmaskina eller med ein batterieliminator ex. https://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator-24-W/p/39-1511 Shelly1 er litt tryggare i bruk om du unngår å koble den på 230v.

 

Shelly1 kan du bruke på same måte til å fjernstyre garasjeporten. Dei fleste portar har 24VDC på ein skruterminal så du kan strømforsyne Shelly1 med det og så brukar du releutgangen til å koble sammen bryterinngangen for åpne lukke port. Legg inn i Shelly1 en auto-off timer på ex 500ms. Då vil kvar aktivering av Shelly1 sende en puls til garasjeporten så vil porten enten gå opp eller ned. Du kan og montere en magnetkontakt og koble den til inngangen (velg detatched mode) og då vil du få status på om porten er åpen.

 

Så kan du bruke enhver smartplugg til strømforsyninga til røykmaskina. La av/på bryteren på maskina stå på så kan du styre den med å slå av og på smartpluggen.

 

Så kan du bruke ditt favorittautomasjonsprogram, eg ville brukt Home Assistant sidan det er det eg har og laga en automasjon. 

  • 2stk hjelpera input_boolean: Forvarme røykmaskin og input_button Kjør røykmaskin.
  • 1 Automasjon trigges av Forvarme røykmaskin. Slå på smartplugg med en gang. Så legg du inn en timer slik at smartplugg slår seg av etter ex. 30 minutt.
  • 1 Automasjon trigges av Kjør røykmaskin, aktiver Shelly1, slå på lys, vent x sekund, aktiver garasjeportåpner, etter x sekund slå av røykmaskin, slå av smartplugg.

Så kan du vurdere om du vil ha automatisk lukking av porten etter x sekund, men det kan jo vere problematisk så det må du nesten risikovurdere.

 

Røykmaskina burde du kunne montere i ei hylle på veggen opp under taket, så laga du eit rør ex. takrennerør eller PE-rør slik at du kan skyve maskina inn i røret. Når du då skal fylle røykvæske treng du berre trekke den litt til side og løfte den ned for å fylle. Rørkoblinga treng ikkje vere 100% tett, røyk blir det uansett. Så kan du forgreine og legge rør dit du vil. For å justere kor mykje røyk som kjem ut på kvar plass kan du strupe litt åpningen der det kjem mest røyk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Evelen skrev (På 7.3.2024 den 11.26):

Kult prosjekt 😁

Regner med dette kun skal brukes unntaksvis når du skal "vise frem" bilen? Eller hver eneste dag når du henter bilen til jobb? 

 

Hehe, det blir nok en show-off-funksjon! Lamborghini er heller ingen god hverdagsbil, når det ikke er en Urus.

TurboJens skrev (På 5.3.2024 den 9.09):

Dersom du skaffar ei røykmaskin som har enten en knapp på maskina eller lang ledning med knapp du må holde inne for å lage røyk kan du erstatte knappen med ein Shelly1. Den har isolert kontakt så kan koble sammen to ledningar og imitere at den er bryteren. Samtidig har den eit vidt spenningsområde du kan strømforsyne den med, 12v, 24-60v og vanleg 230v. (Her må du lese manualen nøye om du skal bruke 12v). Eg anbefaler 12v eller 24v om du kan finne det inni røykmaskina eller med ein batterieliminator ex. https://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator-24-W/p/39-1511 Shelly1 er litt tryggare i bruk om du unngår å koble den på 230v.

 

Shelly1 kan du bruke på same måte til å fjernstyre garasjeporten. Dei fleste portar har 24VDC på ein skruterminal så du kan strømforsyne Shelly1 med det og så brukar du releutgangen til å koble sammen bryterinngangen for åpne lukke port. Legg inn i Shelly1 en auto-off timer på ex 500ms. Då vil kvar aktivering av Shelly1 sende en puls til garasjeporten så vil porten enten gå opp eller ned. Du kan og montere en magnetkontakt og koble den til inngangen (velg detatched mode) og då vil du få status på om porten er åpen.

 

Så kan du bruke enhver smartplugg til strømforsyninga til røykmaskina. La av/på bryteren på maskina stå på så kan du styre den med å slå av og på smartpluggen.

 

Så kan du bruke ditt favorittautomasjonsprogram, eg ville brukt Home Assistant sidan det er det eg har og laga en automasjon. 

  • 2stk hjelpera input_boolean: Forvarme røykmaskin og input_button Kjør røykmaskin.
  • 1 Automasjon trigges av Forvarme røykmaskin. Slå på smartplugg med en gang. Så legg du inn en timer slik at smartplugg slår seg av etter ex. 30 minutt.
  • 1 Automasjon trigges av Kjør røykmaskin, aktiver Shelly1, slå på lys, vent x sekund, aktiver garasjeportåpner, etter x sekund slå av røykmaskin, slå av smartplugg.

Så kan du vurdere om du vil ha automatisk lukking av porten etter x sekund, men det kan jo vere problematisk så det må du nesten risikovurdere.

 

Røykmaskina burde du kunne montere i ei hylle på veggen opp under taket, så laga du eit rør ex. takrennerør eller PE-rør slik at du kan skyve maskina inn i røret. Når du då skal fylle røykvæske treng du berre trekke den litt til side og løfte den ned for å fylle. Rørkoblinga treng ikkje vere 100% tett, røyk blir det uansett. Så kan du forgreine og legge rør dit du vil. For å justere kor mykje røyk som kjem ut på kvar plass kan du strupe litt åpningen der det kjem mest røyk.

 

Veldig nyttige innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.