Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telia IPTV på Fortigate [løst]


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Noen her som har prøvd å sette opp Telia IPTV mot Fortigate firewall?
Jeg har fått tak i en Fortigate 61F som skal erstatte Ubiquiti Edgerouter, og TV er vel det eneste som gjenstår av grunnleggende funksjoner nå før jeg vil sette den inn i nettverket.
På Edgerouteren har jeg laget en adressegruppe hvor UDP tillates på et lass med adresser jeg fant med TCPDump etter en god guide jeg fant, men det virker jo til å være stor forskjell på fremgangsmåte her fra merke til merke, og leverandør til leverandør.

For å komplisere det bittelitt har jeg ikke Telia som ISP, men de kjøper tv-tjenester av Telia. ISP'en er nokså liten, og jeg har fått tilgang rett på de flinke folkene, men sist jeg snakka med de om emnet hadde de ihvertfall ingen kjennskap til dette overhode.

Endret av bjwanvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartigate hadde to stygge bugs som måtte haste-patches før forrige helg.

så vær obs på hvilke funksjoner du eksponerer.. ..og hold boksen oppdatert.

Disse boksene leveres med altfor mye "kjekt å ha" slått på som default etter min mening.

Men dette er du forhåpentligvis klar over.

 

Jeg må bare nevne dette så ikke uforberette begynner å kjøpe gamle Fartigater på Finn eller ebay. Disse boksene er så godt som verdiløse uten gyldig lisens hos Fartinet.

 

Jeg kjenner ikke Telia IPTV men ville begynt som du med ett par tcpdump-filer og deretter satt meg ned og rolig gåttigjennom de med Wireshark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt halvhjertet prøving kom jeg endelig over en side som beskrev akkurat det som manglet for meg! 🙂
 

Jeg har gjort det veldig enkelt ellers - dette går ikke engang via switcher, men direkte kabel fra racket og opp til stua hvor Teliaboxen er (alle andre steder bruker jeg bare AppleTV med appen fra Telia til de svært sjeldne gangene noen ser vanlig tv der...)
Derfor kjører jeg enn så lenge full åpning mot den porten som kun går til tv og ellers er helt isolert, men så fort jeg finner en effektiv måte å legge inn den lista med ip'er jeg har blir det sikkert strammet inn litt.

Uansett, jeg fikk tak i alle kanalene, men det var bare bilde noen få sekunder, så da hadde jeg en veldig sterk mistanke om at det kunne være noe kluss med IGMP, en så oppdaget jeg jo at det åpnet seg en ny verden når jeg i tillegg fikk multicast policy etter å ha slått på den "featuren", og når jeg åpnet fullt ut fra tv til wan ble det straks liv i tv 🙂

 

Bruker litt lengre tid på kanalbytte nå enn med Edgerouteren, men tipper det kanskje ordner seg i løpet av en times tid eller så. (Vanlig nett var likens, virka som dns-problem, men var noe "annet" jeg ikke har klart å pinpointe, speedtest viste åpne sluser, men den trengte en times tid for å fungere som den skal. Leste noe et sted om "noe" som tar litt tid å synce på helt blank config..)

 

 

Denne er forøvrig 1 år gammel og kommer ikke fra Finn eller eBay 😛 

Jeg er enig i at en ikke ukritisk bør kjøpe slikt utstyr om en ikke har litt kunnskap, men denne var om ikke annet så nedstengt i fabrikkinnstillingene at en ikke engang hadde internett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • bjwanvik endret tittelen til Telia IPTV på Fortigate [løst]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.