Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flere versjoner av Elko Cat 6 nettverksuttak?


OlavT

Anbefalte innlegg

Kan ikke huske å ha sett et uttak som ligner på den tegningen. Det jeg har hatt av cat 5e og cat 6 uttak har sett ut som bildet ditt.

 

Det er uansett enklere å koble etter fargemerkingen enn å bruke noen manual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 hour ago, Bjørn Mork said:

Kan ikke huske å ha sett et uttak som ligner på den tegningen. Det jeg har hatt av cat 5e og cat 6 uttak har sett ut som bildet ditt.

 

Det er uansett enklere å koble etter fargemerkingen enn å bruke noen manual.

 

Utfordringen er ikke kobling i henhold til fargekoder, men hvor mye av kappen som må strippes av for å få ført ledningene inn til koblingsknivene. Men, det er kanskje ikke så viktig med lengden på ytterkappen på en UTP (uskjermet kabel), så lenge trådparene er tvunnet så langt inn mot koblingsknivene som mulig?

Endret av OlavT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også bare sett samme type som du har.

Det er godt mulig det var dårlig kabel (Biltema) eller brukerfeil, men jeg hadde bare problemer med de, så endte opp med å bytte de ut med keystoneuttak i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Se hva jeg fant montert i mitt eget hus da jeg  skulle bytte ut et par gamle Cat 5 kabler til Cat6e!

 

image.jpeg.fc060f9c98602528b094593f7defd0c7.jpeg

 

Dette er montert for noen år siden.

 

Merkelig at de har gått fra dette enkle og ryddige oppsettet og over til noe som jeg synes ikke er så bra.

 

Hva kan grunnen til det være?

1 hour ago, Kristobald said:

Har også bare sett samme type som du har.

Det er godt mulig det var dårlig kabel (Biltema) eller brukerfeil, men jeg hadde bare problemer med de, så endte opp med å bytte de ut med keystoneuttak i stedet.

 

Jeg har ikke hatt noen problemer med mine Elko Cat 6 (eller Cat 5) uttak.

 

Hvordan ser dine Keystone uttak ut?

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (På 14.3.2024 den 20.27):

 

Hvordan ser dine Keystone uttak ut?

Har tre forskjellige.

 

Denne typen bak tv-benken: https://www.elko.no/produkter/69-svakstromprodukter/modularuttak-kat-6-utp/elko-rs-modularuttak-elkonnekt/rs16-mod-i-2xutp-c6-1xf-f-hun

 

Denne typen ved kontorpulten til litt forskjellige moduler: https://www.elko.no/produkter/69-svakstromprodukter/sentralplater/elko-plus-sentralplater/plus-mod-i-3xkeystone-tom-ph

 

Og denne typen for nettverk i oppholdsrom: https://www.elko.no/produkter/69-svakstromprodukter/modularuttak-kat-6-utp/elko-plus-modularuttak-elkonnekt/plus-mod-i-tl-2x8-c6-utp-ph

 

Med unntak av den bak tv-benken så bruker jeg disse modulene for nettverk: https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/keystone/luxorparts-modulkontakt-cat.-6a-utp-verktoyfri-hvit-p67486

 

 

Endret av Kristobald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om dette blir det nærmeste du kommer noe liknende:

 

cat6

 

cat6a

 

Om man skal ha vinklede kontakter fra Elko så ser det ut til at eneste alternativ er at de bygger ut fra veggen i stedet for inn slik som Schneider gjør.

 

Men er det noe poeng å bytte om du er fornøyd med de du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter en del Cat 5 kabler og kontakter til Cat 6a kabel og Cat 6 kontakter. Tror jeg satser på de vanlige Elko RS som passer med det jeg har fra før.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.