Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lys på forskjellig nivå til forskjellige tider?


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en Blueprint som heter Motion-activated Light som er veldig fin - den trigges av en bevegelsessensor som slår på lyset en angitt tid, og deretter slår det av igjen. Men jeg trenger litt mer muligheter: 

 

1. Jeg vil ha forskjellig lysnivå basert på når på døgnet det er

2. Jeg vil at lyset ikke skal slå seg på i det hele tatt dersom en variabel (helper) er satt

 

Noen som vet om en Blueprint som kan gjøre dette, evt. har en automasjon som kan brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om Home Assistant nå?

Og i så fall, er du kjent med pyscript integrasjonen i hacs?

Jeg har lagd en "app" i pyscript for lysstyring og denne settes opp ved hjelp av en yaml konfigurasjon.

Nedenfor er vist hvordan dette fungerer for mitt bad. Jeg har tilsvarende oppsett for alle andre rom i huset.

Lys trigges av sensorer i listen over "sensors:". Men denne kan være utelatt og i så fall er det kun styring via brytere på vegg som settes opp med mqtt_switch. Listen over "scenes" blir prosessert i fra topp til bunn. Er det en sensor som har state lik angitt, så er det den som gjelder og scener nedenfor i listen blir ikke evaluert. I tilfellet med bad, hvis input_boolean.stovsuge er "on" så blir scene.bad_u_etg_stovsuge aktivert. Siden denne står øverst, blir ikke de andre scenene vurdert. Input_boolean.stovsuge står også i listen over sensorer som skal trigge lyset så lyset går på selv om ingen er tilstede på badet. Og lyset går på selv om det allerede er ganske lyst der fordi jeg har satt at grensen skal være 5000 lux. Lightlevel: 5000 overstyrer lightlevel: 1000 som er standardverdien. Samme med delay: 30 som overstyrer delay: 600. Den sier hvor lenge lyset skal være på hvis det ikke er en sensor som trigger lys lenger (ingen bevegelse).

Det som ikke viser her, er at jeg har en global sensor (for earth hour) som hindrer lys i å gå på. Men det gjelder alle rom og også utelys. Hvis jeg skulle hatt dette for et enkelt rom, hadde jeg heller laget en scene der alt er av og som stod øverst i listen over scener. Da vil den ha høyest prioritet.

Dette er noe jeg har utviklet over mange år. Dessverre går det som alltid med slikt, det blir mer og mer funksjonalitet stappet inn og nå er det på et punkt der det er vanskelig å dele og det krever mye å sette opp for andre. Ikke har jeg vært flink til å dokumentere, heller.

 

    - id: lys_bad_u_etg
      sensors:
        - binary_sensor.bad_u_etg_presence
        - input_boolean.stovsuge
      mqtt_switch: "zigbee2mqtt/Bad U. etg bryter"
      mqtt_availability: "zigbee2mqtt/Bad U. etg/availability"
      lightlevelsensor: sensor.bad_u_etg_lightlevel
      lightlevel: 1000
      lightID: light.bad_u_etg
      delay: 600
      Transition: 300
      SceneNormal: scene.bad_u_etg_normal
      scenes:
        scene1:
          name: scene.bad_u_etg_stovsuge
          sensor: input_boolean.stovsuge
          state: "on"
          TransitionTo: 10
          TransitionFrom: 10
          TransitionMotion: 10
          delay: 30
          lightlevel: 5000
        scene2:
          name: scene.bad_u_etg_speil
          delay: 600
          manual: True
        scene3:
          name: scene.bad_u_etg_kveld
          sensor: script.morgenlys
          state: "on"
          TransitionMotion: 1800
          TransitionTo: 1800
        scene4:
          name: scene.bad_u_etg_nattlys
          sensor: binary_sensor.lowlightlevel
          state: "on"
          delay: 600
        scene5:
          name: scene.bad_u_etg_kveld
          sensor: binary_sensor.dark_outside
          state: "on"
          delay: 600

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte i Home Assistant, ja. 🙂 Jeg løste det litt enklere enn deg (fordi jeg er litt i startgropa når det gjelder HA og ikke har så avanserte behov (enda!)): Lagde to automasjoner der den ene dimmer lyset helt opp og den andre dimmer lyset nesten helt ned. Så har jeg to automasjoner til som deaktiverer dagautomasjonen nattestid og aktiverer nattautomasjonen, og en som gjør det omvendte. Tror det skal fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.