Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Temperatur på kontor


stigvi

Anbefalte innlegg

Jeg hadde lyst å ha en temperaturføler på kontor/arbeidsplass som rapporterte måleverdier til min egen Home Assistant. Her er et innlegg om hvordan det ble løst.

Jeg bestemte meg for å bruke en esp32 sammen med en BME280 sensor. På esp32 har jeg brukt esphome. På arbeidsplass er det et gjestenettverk som denne kan bruke. 

I esphome settes wifi opp slik som vist nedenfor. Hvis den ikke kommer på nett innen 1 minutt, vil den opprette et lokalt wifi nett som en kan koble seg til med mobil og deretter legge inn hvilket wifi nett sammen med passord som esp32 skal bruke. Esphome kaller det et "Fallback hotspot". Dette er en engangs-konfigurasjon.

 

wifi:
  ssid: "hjemmenett"
  password: !secret heime_wifi
  domain: .lan
  power_save_mode: none
  ap:
    ssid: "Kontordings Fallback Hotspot"
    password: "et eller annet passord"



Og så har jeg tatt vekk api: i fra yaml-filen fordi jeg ikke vil at esp32 skal prøve å sende data til en Home Assistant som ikke er der via standard api.


Deretter laget jeg en time komponent der en hvert 15. minutt sender temperatur, fuktighet og trykk via en https post til en webhook.

 

time:
  - platform: sntp
    id: sntp_time
    timezone: Europe/Oslo
    servers:
      - 0.pool.ntp.org
      - 1.pool.ntp.org
      - 2.pool.ntp.org
    on_time:
      - seconds: 0
        minutes: /15
        then:
          - http_request.post:
              url: https://hooks.nabu.casa/en_eller_annen_url..........
              verify_ssl: false
              headers:
                Content-Type: application/json
              json: |-
                root["kontortemperatur"] = id(temp).state;
                root["kontorfuktighet"] = id(hum).state;
                root["kontortrykk"] = id(pres).state;



Så gjenstår bittelitt konfigurasjon i HA

En lager en ny automasjon som har en webhook trigger. Data som esp32 sender, kan en hente ved hjelp av {{ trigger.json.navnpåsensor | float(0) }}
Webhook ID som automasjonen foreslå, lar en være uforandret. Trykk på tannhjulet bak webhook ID og ta vekk avkrysningen på "kun tilgjengelig fra det lokale nettverket"

image.thumb.png.b640b53a384bb67be2d2d6b7427914e4.png

Så må en inn på oppsett for Home Assistant Cloud. Nederst der er det en seksjon for Webhook'er. Her trykker en "Administrer" på den webhook som automasjonen har opprettet og kopierer url som står der. Denne url skal en bruke i sin helhet i esp32.

Så det var egentlig det hele. Dataene tikker inn hver 15. minutt.
Har en ikke Nabu Casa sin skytjeneste så er det andre måter å sette opp denne url'en på, men har en først gått denne veien så har en vel kontroll på hvordan en får aksess til sin HA utenfra via en webhook.


Oppsettet for BME280 er her, men ikke så veldig relevant for dette med webhooks. Den er standard esphome....

 

sensor:
  - platform: bme280_i2c
    temperature:
      name: "${devicename} Temperature"
      id: temp
      oversampling: 16x
      filters:
        - offset: -3.3
    pressure:
      name: "${devicename} Pressure"
      id: pres
      filters:
        - offset: 7.0
    humidity:
      name: "${devicename} Humidity"
      id: hum
    address: 0x76
    iir_filter: 16x
    update_interval: 60s

 

Endret av stigvi
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.