Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Oppgradere til smart ringeklokke på eksisterende strømkurs?


Anbefalte innlegg

Jeg lefler litt med å oppgradere ringeklokka mi til noe smartere enn den som er der. Jeg har null peiling på slikt, så jeg ble ganske overrasket over at det faktisk sitter en egen dings i sikringsskapet mitt utelukkende for ringeklokka. Er det sånn at jeg kan trekke strøm fra denne når jeg kobler fra nåværende ringeklokke? Muligens hjelper det ikke da den jeg kikker på krever 16-24V, men da kan man kanskje oppgradere?

IMG_4553.thumb.jpeg.ea1e1c9b6ac96f63176b2639d91c85c8.jpeg

 

Hvis ikke, hva slags kabel går egentlig ut til ringeklokka her? Et alternativ her er å kjøre samme ringeklokke på PoE-strøm. Jeg har PoE tilgjengelig rett under sikringsskapet. Må jeg da ha inn en elektriker for å gjøre en del av dette siden nåværende utstyr teknisk sett er i sikringsskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_E skrev (12 timer siden):

Jeg lefler litt med å oppgradere ringeklokka mi til noe smartere enn den som er der. Jeg har null peiling på slikt, så jeg ble ganske overrasket over at det faktisk sitter en egen dings i sikringsskapet mitt utelukkende for ringeklokka. Er det sånn at jeg kan trekke strøm fra denne når jeg kobler fra nåværende ringeklokke? Muligens hjelper det ikke da den jeg kikker på krever 16-24V, men da kan man kanskje oppgradere?

IMG_4553.thumb.jpeg.ea1e1c9b6ac96f63176b2639d91c85c8.jpeg

 

Hvis ikke, hva slags kabel går egentlig ut til ringeklokka her? Et alternativ her er å kjøre samme ringeklokke på PoE-strøm. Jeg har PoE tilgjengelig rett under sikringsskapet. Må jeg da ha inn en elektriker for å gjøre en del av dette siden nåværende utstyr teknisk sett er i sikringsskapet?

Det som sitter i sikringsskapet ser ut til å være en ringetrafo. Spenningene du kan ta ut er da 8 eller 12 volt (strengt tatt også 4 volt, men finnes det ringeklokker som går på så lav spenning da?), og det passer med det som vel er nokså standard spenninger for ringeklokker. Du kan trolig (bør verifiseres) bytte ringeknappen med f.eks. en Ring Video Doorbell som da får sin matestrøm fra de samme ledningene som gikk til den gamle ringeknappen.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (22 timer siden):

 Ring Video Doorbell som da får sin matestrøm fra de samme ledningene som gikk til den gamle ringeknappen.

Dette er en god løsning, det finnes flere video ringklokker som støtter denne løsning, og ikke behov for elektriker.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Men jeg er egentlig ganske fastsatt på Ubiquiti UniFi. Det er hvertfall uaktuelt med Ring og andre som krever abonnement. Hele grunnen til at jeg har gått for UniFi er at jeg hoster alt lokalt og ikke er avhengig av noe abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.