Gå til innhold
  • Bli medlem
  • 4

Namron komfyrvakt - planlagt oppgradering og støtte for Home Assistant?

Spørsmål

Skrevet (endret)

Hei. Jeg har en Namron komfyrvakt som jeg har forsøkt å legge til i Zigbee nettverket i Home Assistant (HA). HA har to integrasjoner for Zigbee, ZHA og Zigbee 2 MQTT (Z2M). Jeg har forsøkt begge, og en periode fungerte det rimelig stabilt med ZHA, men etter noen uker gikk komfyrvakten amok. Strømmen til komfyren ble skrudd av og på med få sekunders mellomrom inntil jeg tok sikringen og så sletten den fra Zigbee nettverket. Med Z2M skjer ikke den typen feil, men der slutter den raskt å rapportere verdier. Jeg har vært i kontakt med Elektroimportøren/Namron per epost tidligere og fått til svar at produktet ikke har støtte for Home Assistant og at det ikke er noe galt med produktet. Der kan jeg bare si at jeg ikke er enig. Et godt produkt skal ikke gå amok selv om det måtte være noe støy på Zigbee nettverket fra andre enheter (mitt ZHA nett har mer enn 40 andre enheter som fungerer stabilt).

Det er flere som opplever at komfyrvakten slutter å rapportere status: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/17384

Spørsmålet mitt er derfor: Planlegger Namron en oppdatering av programvare/firmware til komfyrvakten, slik at den vil fungere stabilt, også med Home Assistant?

Endret av christbj
La inn lenke til github

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet
Namron - Pål skrev (På 4.12.2025 den 10.02):

Hei alle sammen,

Takk for at dere deler erfaringene deres – vi tar tilbakemeldingene på største alvor. Vi er klar over at enkelte fortsatt opplever utfordringer med komfyrvakten i Home Assistant, spesielt knyttet til rapportering og stabilitet i Zigbee-integrasjoner.

Vi har gjennomført omfattende interne tester med Zigbee2MQTT (Z2M) og ser ikke de samme problemene hos oss. Med nyeste firmware fungerer reléstyring, kWh-rapportering og statusoppdateringer som forventet. Temperatur-rapportering er fortsatt et punkt vi jobber med å forbedre.

God nyhet:
Produsenten av komfyrvakten la til støtte i Zigbee2MQTT i mars i år, noe som gir bedre kompatibilitet og enklere integrasjon for Home Assistant-brukere. Vi anbefaler å bruke siste versjon av Z2M og oppdatere komfyrvakten til nyeste firmware via Bluetooth DFU.

Hva gjør vi videre?

• Vi fortsetter dialogen med underleverandør for å sikre best mulig kompatibilitet med Z2M og ZHA.
  • Vi vurderer ytterligere justeringer i firmware basert på tilbakemeldingene deres.
  • Vi oppfordrer alle som opplever problemer til å:
    • Bekrefte at siste firmware er installert.
    • Dele detaljer om Zigbee-oppsett (koordinator, mesh, antall enheter) slik at vi kan gjenskape scenarioene.

Vi setter stor pris på engasjementet og vil holde dere oppdatert om fremdriften. Målet vårt er at komfyrvakten skal være stabil og trygg – også i Home Assistant-miljøer.

Hilsen Namron-teamet

Hei, Pål.

Hva er planen videre for komfyrvakt, er det plan om en snarlig ny firmware, eller er det bare å gi opp denne, og levere den tilbake?

Jeg har oppgradert til nyeste firmware (1.5.1), kjører nyeste versjon av Z2M (som egen instans på egen server), selv om den er blitt bedre, så faller den stadig ut av zigbee nettet etter en dag eller to og dette er ikke holdbart.
Det er ingen spor i logger, den bare slutter å respondere i zigbee nettet.

Nå har det gått over ett år siden denne tråden startet, og det er liten tegn til store forbedringer.

Når dere åpenbart vet det er utfordringer med denne, hvorfor selges den i butikkene uten noen som helst informasjon om at den kan være ustabil?

Man kan heller ikke forvente at alle og enhvær klarer å oppgradere firmware, og spesielt siden det ikke ligger en oppgraderings guide i firmware filen på siden til elektroimportøren, dette må dere jo få på plass snarest.

Hilsen

Helge

• Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.