Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Push melding når vaskemaskin er ferdig


Stianoh

Anbefalte innlegg

Så en tråd lengre nede om det samme, men velger å lage en ny.

Får ikke dette til å funke. Har prøvd mange forskjellige måter nå, men dette er den som kjører nå.

 

Hvorfor funker det ikke?

Begge scenene står bare og trigger hver gang W endrer seg på wall-pluggen(Vaskemaskinen)

 

Trodde det var noe galt med selve pluggen fra fibaro så jeg kjøpte en aeotec, men skjer akkurat det samme.

 

Ser dere på det ene bildet så trigger start også på f.eks 87W... WHY?

 

vask_av.PNG

vask_på.PNG

 

triggered.png

Endret av Stianoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruke homeseer men noe lignende for tørketrommelen min.

Jeg har opprettet en virtuell enhet som aktiveres når strømforbruket går over et visst nivå da settes den virtuelle tørketrommel enheten til ON den settes kun til ON hvis den allerede er OFF, det er for å forhindre at den hele tiden aktiveres om igjen og om igjen.

 

Så har jeg et event som trigger når den virtuelle enheten slås av/på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme som Actibus (også i HomeSeer): Virtuell enhet (variabel) som settes til ON dersom vaskemaskin bruker strøm, og settes til OFF når den ikke bruker strøm. Så bruker jeg veldig enkel mønstergjenkjenning på strømforbruket for å detektere når vaskemaskinen eller tørketrommel er ferdig. Begge deler bruker en del strøm etter at programmet er ferdig, men signaturen er vesentlig ulik enn når den aktivt vasker/tørker. Dermed lar det seg gjøre å plukke opp når den blir ferdig, som igjen kan trigge varsling. Jeg har en melding internt i huset som aksjon, men kunne like gjerne være push.

 

En ON/OFF variabel gir også muligheten for å varsle dersom huset blir satt i bortemodus eller nattmodus mens vaskemaskin eller tørketrommel fortsatt går (som man jo ikke ønsker pga brannfare).

 

Edit: Sorry, svarte jo ikke på spørsmålet ditt, så det tilførte kanskje ikke så mye verdi dette svaret her..

 

Edit2: Er det riktig forstått at "Vaskemaskin start" skal inntreffe når W blir høyere enn 1200, og det er denne som trigger hele tiden? Kan det være at det er spiker i forbruket som er så korte at de ikke plukkes opp i displayet ditt, men registreres av scenen likevel?

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Fikk en del svar på facebook og det er visst riktig sånn det er nå.

Det at det står at den trigger er visst riktig. Variablen endrer seg ikke, det at det står den trigger viser bare at den sjekker siden W er endret.

Så da er det bare litt fintuning på hvordan forbruket endrer seg som trengs for at det skal funke helt. Får kjøre et par vasker siden det er litt forskjell og den trekker strøm etter vask pga antikrøll osv. Men da er det iallfall ikke noe galt med pluggen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med ullprogrammene - da tar den lange pauser uten strømforbruk midt i programmet. Ellers er det ganske greit å plukke opp lavt strømforbruk over tid etter at programmet er ferdig.

 

Tørketrommel er enklere, der bruker den mye strøm hele tiden under programmet, og veldig lite etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Et lite tips angående Fibaro wall plug.

Jeg hadde problemer med "too many instances" når kaffitrakteren min var ferdig å koke, fordi den sendte W til kontrolleren for ofte.

Jeg deaktiverte rapporter om små endringer i W (parameter 42: 100, og parameter 43: 255).

I tillegg økte jeg grensen for nødvendig endring i watt for å sende store endringer, til 95% (parameter 40: 95).

Dette vil gi deg litt mer firkantede kurver for å finne trigge punkt, mindre z-wave kommunikasjon og færre scene aktiveringer.

 

Et par kommentarer til scenene dine:

Du bør fjerne hakene for Vaskemaskin under triggering variables, fordi du ønsker ikke at scenene skal trigge når variabelen endrer seg. Scenene vil fortsatt sjekke variabelen, når de trigges av endring i W.

 

Vær oppmerksom på hva de 500 sekundene betyr i home center. En vanlig missforståelse er at dette betyr under 35W i 500 sekund.

I realiteten betyr det at dersom W går under 35 W, teller scenen til 500 sekund og sjekker om W fortsatt er under 35W. Hva som skjer i mellomtiden kommer ikke med.

I tillegg vil den scenen kreve minst 2 instancer, fordi tellingen opptar 1.

 

Jeg tenkte dette var verdt å nevne, fordi mange (meg inkludert) missforstod disse tingene.

Endret av Yngve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips.

Får bare prøve og se hvordan det går. Trodde jeg hadde det helt til hun plutselig kjørte ullprogram som han andre nevnte over her.

Har prøvd å stille litt mer på det så får vi se.

Må kjøre med sekunder på for ellers vil den ikke virke siden den dropper helt ned på W noen ganger under kjøring.

Får kjøre noen vask og se om det er mulig å få tunet det inn riktig.

Har vel rundt 30 sek nå i stedet for 500 for at den skal trenge færre instances. Skal prøve å justere enda mer på paramterene angående rapporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.