Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro RGBW og lyssensor?


Venin

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt en lyssensor på en Fibaro RGBW som allerede styrer en LED-list. LED-lyset kommer i dag på hvis en standalone bevegelsessensor trigges, men jeg hadde likt om det kun kom dersom det er mørkt. Så da tenkte jeg å bruke en av de 4 inngangene til en lyssensor, men hvordan bør det gjøres? Hva trenger jeg og hvordan skal det kobles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en 0-10v lyssensor. 

Deretter må du sette parameter 14 iht til manualen slik at du definerer hvilken inngang du skal ha sensoren på. 

 

Selve logikken som får gitt verdi fra sensor til å aktivere lys må gjøres i gatewayen din.

 

(Homeseer ser ikke ut til å støtte sensorer på fibaro rgbw)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det støttes i Domoticz?

 

Ved å endre parameter 14, vil jeg fortsatt kunne styre RGBW-LED-lyset jeg allerede har koblet til? Og har du forslag til en 0-10V lyssensor? For å bruke samme strømforsyning som LED-stripen, bør den vel kunne ta imot 12 V og gi ut 0-10 V?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til domoticz.  Du skal fortsatt kunne bruke utgangene selv om inngangene er definert om til analoge sensorer. 

Vet ikke om sensorer, men det bør google klare å finne.

 

Du kan/(må) bruke samme strømforsyning på rgbw som ledstripen.

 

Jeg ville nok heller brukt en annen sensor til lyssensor.

f.eks en Fibaro multisensor.. Det "bare virker"

Endret av Gjelsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mye gøyere å koble det til RGBW-en enn å kjøpe en ferdigpakke. ?

 

Jeg fant denne denne lyssensoren som krever 3-5V: http://www.ebay.com/itm/LM393-Optical-Photosensitive-Light-Sensor-Module-Arduino-Shield-DC-3-5V-S-/191736124206?hash=item2ca45d132e:g:ePoAAOSw-zxWnyOf

 

Og denne som kan gjøre om 12V til 3-5V: http://www.ebay.com/itm/mini-DC-DC-Converter-Step-Down-Buck-Power-Supply-Module-For-Flight-Control-Car-/262329973956?hash=item3d1415bcc4:g:Fq8AAOSwZQxW4nn5

 

Er det alt som i teorien trengs? Og blir koblingen slik som illustrert under her?58b986288040b_RGBW-lightsensor.thumb.png.5e13697f17e8e1df100e57566eb69b3c.png

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien ja.

 

Men jeg aner ikke hvordan det rgbw vil rapportere sensoren.

 

Som sagt i homeseer så fungerte det ikke. Og det virker ikke som at noen andre har brukt rgbw til sensorer, hverken her på bruket, eller på homeseer.com forumet. Jeg ga i alle fall opp hele prosjektet mitt. Skulle bruke en vannnivåsensor på en av inngangene, og styre en solenoid med en av utgangene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen anelse om de 4 line in kan polles ved behov? Tanken var at lys kun skulle skru seg på dersom det var mørkt når bevegelse inntraff. Men det forutsetter jo en veldig oppdatert status på lysnivå. Så hvis ikke utslag på en annen bevegelsessensor kan polle oppdatert lysnivå før den eventuelt skrur på lys, vil nok ikke dette fungere. Da må jeg nok bruke en bevegelsessensor med innebygget lyssensor, som du foreslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.