Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har Høiax Aquasafe Lekkasjestopper montert mellom hovedstoppekran og forgreninger på hytta. Det hadde vært topp å kunne styre denne med ESPHome eller tilsvarende gjennom sommerhalvåret. Noen som har forsøkt seg på å automatisere denne (inn i Home Assistant)?

Formålet er å kunne feks vanne plen og blomster kontrollert i noen perider, men å ha vannet stengt av mesteparten av tiden vi ikke er på hytta. Lekkasjefunksjonaliteten kan jeg uansett ivareta med en fuktsensor og noe automatikk. Noen med erfaring?

Link

IMG_8630.thumb.jpeg.d4b8399ad07fe4b845d6e67d5f8b468c.jpeg

Endret av Teknor
Skrevet

Tror det er Høiax jeg har, og den skrur ikke av vannet når jeg tar strømmen. Husker ikke i farten begrunnelsen, men var noe med at man skulle ha tilgang på vann ved lengre strømbrudd eller noe sånt. Dvs å skru av strømmen gjør absolutt ingenting.

Tror du bør vurdere andre alternativer om du ønsker å styre vannet.

Eksempler:

https://www.ikea.com/no/no/p/knycklan-elektrisk-avstengningsventil-20425724/

(synes den ser litt plastikk ut, så leverte den tilbake og gikk for rørlegger sin dumme variant)

https://www.elektroimportoren.no/aqara-valve-controller/95039/Product.html

Til å styre stoppekran. Finnes flere alternativer til denne, zigbee og zwave.

Skrevet (endret)

Lite dokumentasjon tilgjengelig på denne enheten. Vil ikke fikle for mye med ting som en rørlegger normalt skal gjøre. Skulle noe skje med lekkasje så må forsikringen være på plass. Kjenner til flere varianter som Aquara som med en servo trekker i stoppekranhendelen. Ikea varianten krever både rørlegger og ser for plastik ut.

Jeg får se om jeg klarer å finne ut litt mer av hvordan Høiax varianten fungerer (spenning etc.) og evt tappe ut noen signaler.

Endret av Teknor
Skrevet (endret)

Tipper denne også gjør det. I monteringsanvisningen skal denne skal monteres etter hovedstoppekran, evt før brannslange som også kan tyde på det.

Endret av Teknor

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.