Teknor Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Vi har Høiax Aquasafe Lekkasjestopper montert mellom hovedstoppekran og forgreninger på hytta. Det hadde vært topp å kunne styre denne med ESPHome eller tilsvarende gjennom sommerhalvåret. Noen som har forsøkt seg på å automatisere denne (inn i Home Assistant)? Formålet er å kunne feks vanne plen og blomster kontrollert i noen perider, men å ha vannet stengt av mesteparten av tiden vi ikke er på hytta. Lekkasjefunksjonaliteten kan jeg uansett ivareta med en fuktsensor og noe automatikk. Noen med erfaring? Link Endret 22 timer siden av Teknor Siter
ArnsteinL Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Er det ikke bare å plugge den i en smart kontakt da? Så beholder du lekkasje biten og kan skru av/på når du ønsker Siter
LaStrada Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Tror det er Høiax jeg har, og den skrur ikke av vannet når jeg tar strømmen. Husker ikke i farten begrunnelsen, men var noe med at man skulle ha tilgang på vann ved lengre strømbrudd eller noe sånt. Dvs å skru av strømmen gjør absolutt ingenting. Tror du bør vurdere andre alternativer om du ønsker å styre vannet. Eksempler: https://www.ikea.com/no/no/p/knycklan-elektrisk-avstengningsventil-20425724/ (synes den ser litt plastikk ut, så leverte den tilbake og gikk for rørlegger sin dumme variant) https://www.elektroimportoren.no/aqara-valve-controller/95039/Product.html Til å styre stoppekran. Finnes flere alternativer til denne, zigbee og zwave. Siter
Teknor Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden (endret) Lite dokumentasjon tilgjengelig på denne enheten. Vil ikke fikle for mye med ting som en rørlegger normalt skal gjøre. Skulle noe skje med lekkasje så må forsikringen være på plass. Kjenner til flere varianter som Aquara som med en servo trekker i stoppekranhendelen. Ikea varianten krever både rørlegger og ser for plastik ut. Jeg får se om jeg klarer å finne ut litt mer av hvordan Høiax varianten fungerer (spenning etc.) og evt tappe ut noen signaler. Endret 11 timer siden av Teknor Siter
ArnsteinL Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden De variantene jeg har vært borti av slike ferdige stoppeventiler går av ved strømbrudd, og har et lite "ratt" for å sette på med tvang Siter
Teknor Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden (endret) Tipper denne også gjør det. I monteringsanvisningen skal denne skal monteres etter hovedstoppekran, evt før brannslange som også kan tyde på det. Endret 4 timer siden av Teknor Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.