Tnt Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Var usikker på hvilke del av forumet jeg skulle legge denne, men forsøker her. Jeg er midt i en totalrenovering, vaskerommet begynner å bli klart, kjøkken er på listen. Så er jo spørsmålet, hva velger man av hvitevarer som har den beste og mest innholdsrike listen over integreringer av smarthus? Mange er «smarte» med egene apper, men jeg vil jo selvsagt ha det inn med resten (jeg bruker HA så denne tråden kunne kanskje vært under HA topic) Noen folk som vil dele erfaringer? Siter
christbj Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jeg har ikke sett nytten i smarte hvitevarer i seg selv, men heller fått installert smarte stikkontakter for vaskemaskin og tørkeskap. Legg til en dørsensor på vaskemaskinen og jeg har det jeg trenger til en automasjon som varsler når vaskemaskinen er ferdig. Det er også mulig å lage varsel om noen av disse er i gang (trekker strøm) når alarmen skrus på (dvs når sistemann forlater huset). Varslingen av ferdig vask er grei - nå blir det ikke glemt vask i maskinen til neste dag. 🙂 Siter
Tnt Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden 8 minutes ago, christbj said: Jeg har ikke sett nytten i smarte hvitevarer i seg selv, men heller fått installert smarte stikkontakter for vaskemaskin og tørkeskap. Legg til en dørsensor på vaskemaskinen og jeg har det jeg trenger til en automasjon som varsler når vaskemaskinen er ferdig. Det er også mulig å lage varsel om noen av disse er i gang (trekker strøm) når alarmen skrus på (dvs når sistemann forlater huset). Varslingen av ferdig vask er grei - nå blir det ikke glemt vask i maskinen til neste dag. 🙂 Det er slik jeg har det nå, men ønsker i utgangspunktet å fjerne alt som ikke er «nødvendig», jeg har et mission med null smart stikk, null på batteri osv. nå som jeg er i gang med smarthus v4 (eller er det v5) og jeg har muligheter til å gjøre det «rett» fra starten av i stedet for å føle at alt er lagt til i ettertid. Men det er klart at det er en mulighet som du nevner, og det fungerer helt supert for det gjør det jo i dag Siter
christbj Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Følger tanken din om minst mulig på batteri, selv om det vil kreve mye ekstra kabling og dermed planlegging ved nybygg evt renovering. De enhetene som lever mange år på et (sett) batterier lever jeg godt med, men det er irriterende når f.eks. Ikea Parasoll dørsensor må ha nytt batteri etter bare et par mnd. Ang stikkontakter antar jeg du vil unngå smartplugger? Jeg ser i alle fall ingen ulemper når det er selve stikkontakten som er smart. Ang kabling er jeg veldig fornøyd med å ha lagt mye Cat5e kabling da huset ble bygget. Følger med på Apollos utvikling av en takmontert presence sensor med POE. Da kan det bli orden på diskre sensor i de rom hvor jeg ønsker kunne styre basert på tilstedeværelse. 1 Siter
Tnt Skrevet 59 minutter siden Forfatter Skrevet 59 minutter siden 19 minutes ago, christbj said: Følger tanken din om minst mulig på batteri, selv om det vil kreve mye ekstra kabling og dermed planlegging ved nybygg evt renovering. De enhetene som lever mange år på et (sett) batterier lever jeg godt med, men det er irriterende når f.eks. Ikea Parasoll dørsensor må ha nytt batteri etter bare et par mnd. Ang stikkontakter antar jeg du vil unngå smartplugger? Jeg ser i alle fall ingen ulemper når det er selve stikkontakten som er smart. Ang kabling er jeg veldig fornøyd med å ha lagt mye Cat5e kabling da huset ble bygget. Følger med på Apollos utvikling av en takmontert presence sensor med POE. Da kan det bli orden på diskre sensor i de rom hvor jeg ønsker kunne styre basert på tilstedeværelse. Ja blir mye kabling, men det får bare våge seg. Her får alle dører, låsekasser og vinduer kablet sensorer, har 220V mmWave i alle tak (noen mer enn 1) og jeg har trukket mer Cat enn jeg noen gang kan skjønne jeg vil trenge. Så er det jo kablede temp og luft følere til alle rom, det blir jo noe ekstra.I tillegg har jeg trukket en Cat til røyk sensorene som er i alle rom. Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage en DIY versjon av brannsentral. Nå skal det sies at mye av sensorene går til ESPer som står for å hente inn data for hvert rom, så slik sett så er det spart mye kabling om jeg skulle ha kjørt alt til en lokasjon. Fastmonterte smartstikk må gå ja, det er innafor tenker jeg. Så langt i utførsel og planlegging har jeg 100% klare å eliminere alt av batteri / USB, og alt er skjult så ingen små zigbee plastfirkanter rundt om, Teknisk rom har vært og er fortsatt mest jobb med tanke på all styring og sensorer for både vann og elektrisk. PS. Ja, dette er eneste (var første) døra hvor sensor sitter i siden av karmen og ikke toppen 😛 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.