Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 24/12/2025 at 09:55, christbj said:

Nå har jeg testet et par av dingsene. Forsøkte først å koble dem til HA via Google home, det var ingen suksess, men det var nok mest jeg som var utålmodig og ikke fulgte alle steg i prosessen. I dag, i ro og mak, fikk jeg testet oppkobling via Apple Home (Apple TV 4K). Det fungerte utmerket og selv om jeg synes det burde være unødvendig å hente kode fra hver enkelt dings fra Apple Home for å få den videre inn i Home Assistant så fungerer jo prosessen.

🙂

Hvorfor mener du at det skulle være unødvendig å hente ut en ny kode fra Apple Home for å legge den inn i Home Assistant? Det er jo slik Matter fungerer.

Skrevet
OlavT skrev (På 25.12.2025 den 16.16):

Hvorfor mener du at det skulle være unødvendig å hente ut en ny kode fra Apple Home for å legge den inn i Home Assistant? Det er jo slik Matter fungerer.

Jeg hadde forventet at nye enheter koblet til Apple TV (som allerede var satt opp som "Boarder router" for Home Assistant) dukket opp av seg selv som nye enheter. Ser jo nå at det ikke er laget slik, men ut fra den forventningen ble jeg skuffet.

Skrevet
18 minutes ago, christbj said:

Jeg hadde forventet at nye enheter koblet til Apple TV (som allerede var satt opp som "Boarder router" for Home Assistant) dukket opp av seg selv som nye enheter. Ser jo nå at det ikke er laget slik, men ut fra den forventningen ble jeg skuffet.

Om du legger de til i homesssistant så får du de rett dit med Keychain info fra Apple gitt at du har en eple telefon. Men tipper de får ordnet det sånn som du beskriver etterlever som en QOL oppdatering. Nå virker alt veldig prematurt i matter/thread verden. 

Skrevet
minim skrev (På 24.12.2025 den 10.01):

Har du fått prøvd rekkevidden på utstyret?

Testet litt i dag. AppleTVen står i kjellerstuen. Nå har jeg montert en Kajplats lyspære på badet i 2 etg, og den fungerer helt fint. I følge info i HA er den router:

Device info
Node ID: 3
Network type: Thread
Device type: Routing end device

Derfor tror jeg at jeg skal kjøpe meg minst en lyspære til fra Ikea, så får jeg en router i 1 etg også. 🙂

Skrevet
christbj skrev (32 minutter siden):

Testet litt i dag. AppleTVen står i kjellerstuen. Nå har jeg montert en Kajplats lyspære på badet i 2 etg, og den fungerer helt fint. I følge info i HA er den router:

Device info
Node ID: 3
Device type: Routing end device

Derfor tror jeg at jeg skal kjøpe meg minst en lyspære til fra Ikea, så får jeg en router i 1 etg også. 🙂

Mulig jeg var litt for rask. Nå viser den bare "End device"...

Node ID: 3
Device type: End device

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.