OlavT Skrevet i går, 15:16 Forfatter Skrevet i går, 15:16 On 24/12/2025 at 09:55, christbj said: Nå har jeg testet et par av dingsene. Forsøkte først å koble dem til HA via Google home, det var ingen suksess, men det var nok mest jeg som var utålmodig og ikke fulgte alle steg i prosessen. I dag, i ro og mak, fikk jeg testet oppkobling via Apple Home (Apple TV 4K). Det fungerte utmerket og selv om jeg synes det burde være unødvendig å hente kode fra hver enkelt dings fra Apple Home for å få den videre inn i Home Assistant så fungerer jo prosessen. 🙂 Hvorfor mener du at det skulle være unødvendig å hente ut en ny kode fra Apple Home for å legge den inn i Home Assistant? Det er jo slik Matter fungerer. Siter
christbj Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden OlavT skrev (På 25.12.2025 den 16.16): Hvorfor mener du at det skulle være unødvendig å hente ut en ny kode fra Apple Home for å legge den inn i Home Assistant? Det er jo slik Matter fungerer. Jeg hadde forventet at nye enheter koblet til Apple TV (som allerede var satt opp som "Boarder router" for Home Assistant) dukket opp av seg selv som nye enheter. Ser jo nå at det ikke er laget slik, men ut fra den forventningen ble jeg skuffet. Siter
minim Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 18 minutes ago, christbj said: Jeg hadde forventet at nye enheter koblet til Apple TV (som allerede var satt opp som "Boarder router" for Home Assistant) dukket opp av seg selv som nye enheter. Ser jo nå at det ikke er laget slik, men ut fra den forventningen ble jeg skuffet. Om du legger de til i homesssistant så får du de rett dit med Keychain info fra Apple gitt at du har en eple telefon. Men tipper de får ordnet det sånn som du beskriver etterlever som en QOL oppdatering. Nå virker alt veldig prematurt i matter/thread verden. Siter
christbj Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden minim skrev (På 24.12.2025 den 10.01): Har du fått prøvd rekkevidden på utstyret? Testet litt i dag. AppleTVen står i kjellerstuen. Nå har jeg montert en Kajplats lyspære på badet i 2 etg, og den fungerer helt fint. I følge info i HA er den router: Device info Node ID: 3 Network type: Thread Device type: Routing end device Derfor tror jeg at jeg skal kjøpe meg minst en lyspære til fra Ikea, så får jeg en router i 1 etg også. 🙂 Siter
christbj Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden christbj skrev (32 minutter siden): Testet litt i dag. AppleTVen står i kjellerstuen. Nå har jeg montert en Kajplats lyspære på badet i 2 etg, og den fungerer helt fint. I følge info i HA er den router: Device info Node ID: 3 Network type: Thread Device type: Routing end device Derfor tror jeg at jeg skal kjøpe meg minst en lyspære til fra Ikea, så får jeg en router i 1 etg også. 🙂 Mulig jeg var litt for rask. Nå viser den bare "End device"... Node ID: 3 Network type: Thread Device type: End device Siter
minim Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 2 hours ago, christbj said: Mulig jeg var litt for rask. Nå viser den bare "End device"... Node ID: 3 Network type: Thread Device type: End device Det har jeg faktisk ikke lagt merke til, men det samme skjer med mine. Ser nå at 3 av 4 pærer er endt opp som rene "end device" og ikke router. Det kan jo absolutt forklare hvorfor jeg fikk dårlig signal til garagen Den ene er router fortsatt som den skal være. Om jeg leser Thread spec riktig så skal ikke antall routere begrenses før de når 32stk i et nettverk. Da skal systemet selv være smart nok til å ta ut routere som ikke trengs for å optimalisere trafikk uten å ha flere aktive routere enn 32stk. Det er litt ullent beskrevet, men det som står om fjerning er kun dette med å holde seg under 32 stk så andre routere kan steppe inn og det er jo vi begge langt i fra. Her er det som er beskrevet under når thread fjerner router: " Thread removes Routers to: -Reduce the Routing state below the maximum of 32 Routers -Allow new Routers in other parts of the network when needed " https://openthread.io/guides/thread-primer/router-selection Edit: Her var det noe som kunne samsvare mer med det man ser om routing funksjon på nordic semiconductor sine sider: "Depending on the network topology conditions, a Router may downgrade itself to a REED role, for example when it does not have any children and there is already a sufficient number of Routers in the network." https://docs.nordicsemi.com/bundle/ncs-2.9.1/page/nrf/protocols/thread/device_types.html Endret 1 time siden av minim Siter
OlavT Skrevet 47 minutter siden Forfatter Skrevet 47 minutter siden 4 hours ago, christbj said: Jeg hadde forventet at nye enheter koblet til Apple TV (som allerede var satt opp som "Boarder router" for Home Assistant) dukket opp av seg selv som nye enheter. Ser jo nå at det ikke er laget slik, men ut fra den forventningen ble jeg skuffet. Hva mener du med "Apple TV (allerede satt opp som "Boarder router" for Home Assistant? Hva oppnår en med det? At enheter som legges til Home Assistant får Thread nettverk fra Apple TV? 4 hours ago, christbj said: Testet litt i dag. AppleTVen står i kjellerstuen. Nå har jeg montert en Kajplats lyspære på badet i 2 etg, og den fungerer helt fint. I følge info i HA er den router: Device info Node ID: 3 Network type: Thread Device type: Routing end device 🙂 Hvilket Matter cluster / attribute er "Device type: Routing end device" hentet fra? Det dere skal sjekke er RoutingRole attributtet i ThreadNetworkDiagnostics cluster. Siter
minim Skrevet akkurat nå Skrevet akkurat nå 41 minutes ago, OlavT said: Hva mener du med "Apple TV (allerede satt opp som "Boarder router" for Home Assistant? Hva oppnår en med det? At enheter som legges til Home Assistant får Thread nettverk fra Apple TV? Hvilket Matter cluster / attribute er "Device type: Routing end device" hentet fra? Det dere skal sjekke er RoutingRole attributtet i ThreadNetworkDiagnostics cluster. Nå var det ikke meg du spurte, men kan svare for min del. Årsaken til at jeg satte AppleTV til å være TBR var at man da får de med i samme Thread nettverk som router/TBR og da fikk jeg 2stk "gratis" routere i huset strategisk plassert. Bakdelen er at man da må joine thread nettverket til apple og ikke omvendt. Man blir på mange måter passasjer da og kan ikke f.eks endre kanal eller slik som man kan med OpenThread og eget thread nettverk fra HA. Hvor finner du dette? Nå som jeg ikke har openthread kjørende i HA lenger og kun legger til Thread devices delt fra apple så mistet jeg en del diagnostikk og detaljer som jeg hadde via openthread nettsiden. Har man dette andre steder i HA? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.