The X Skrevet 13. juli 2025 Skrevet 13. juli 2025 Har problemer... Koden som står på siden til integrasjonen, feiler også. Det fungerer ned til og med low_price_cutoff: Men additional_costs: feiler, ingen output... Her er det høyere pris på nettleie kwt mellom 06-22 på dagen. Og høyere pris på vinter. Kan være noe så dumt som et mellomrom eller et tegn. ChatGPT skriver om hele koden til noe helt annet, fikk ikke noe hjelp der. - platform: nordpool VAT: true currency: "NOK" price_in_cents: true region: "NO3" precision: 3 price_type: kWh low_price_cutoff: 0.95 additional_costs: " {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{ 0.604 | float }} {% else %} {{ 0.420 | float }} {% endif %} {% if now().month >= 4 and now().month < 10 %} {{ 0.122 | float }} {% else %} {{ 0.211 | float }} {% endif %}" Kan noen korrigere meg? Siter
christbj Skrevet 13. juli 2025 Skrevet 13. juli 2025 Jeg har løst dette med en egen template sensor for nettleie, beskrevet i denne tråden. En slik template bør kunne brukes som input for additional cost i Nordpool. Siter
stigvi Skrevet 14. juli 2025 Skrevet 14. juli 2025 (endret) The X skrev (19 timer siden): Har problemer... Koden som står på siden til integrasjonen, feiler også. Det fungerer ned til og med low_price_cutoff: Men additional_costs: feiler, ingen output... Her er det høyere pris på nettleie kwt mellom 06-22 på dagen. Og høyere pris på vinter. Kan være noe så dumt som et mellomrom eller et tegn. ChatGPT skriver om hele koden til noe helt annet, fikk ikke noe hjelp der. - platform: nordpool VAT: true currency: "NOK" price_in_cents: true region: "NO3" precision: 3 price_type: kWh low_price_cutoff: 0.95 additional_costs: " {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{ 0.604 | float }} {% else %} {{ 0.420 | float }} {% endif %} {% if now().month >= 4 and now().month < 10 %} {{ 0.122 | float }} {% else %} {{ 0.211 | float }} {% endif %}" Kan noen korrigere meg? Det er først og fremst en logisk feil i det du har skrevet. Den første if-else der en setter pris til 0.604 eller 0.420 vil aldri ha noen virkning fordi prisen blir satt til 0.122 eller 0.211 nedenfor. Og så tror jeg det er bedre å bruke additional_costs: >- {% if now().hour >=6 and now().hour <22 %} {{ 0.604 | float }} {% else %} {{ 0.420 | float }} {% endif %} {% if now().month >= 4 and now().month < 10 %} {{ 0.122 | float }} {% else %} {{ 0.211 | float }} {% endif %} Legg merke til >- Det betyr at det som kommer bak er en multilinje streng. Og linjen under additional_costs: >- må ha et innrykk. Det er yaml syntax Men som nevnt, du må først og fremst rydde opp i den logiske feilen med at det aldri blir satt noen natt eller dagpris. Det er et eksempel her: https://github.com/custom-components/nordpool?tab=readme-ov-file#additional-costs Endret 14. juli 2025 av stigvi Siter
The X Skrevet 14. juli 2025 Forfatter Skrevet 14. juli 2025 (endret) Jeg endte opp med å plassere det i templates.yaml da jeg ikke fikk det til å fungere i config. Men jeg har prøvd å finne ut av den nye nettleien fra 1.Juli... Hjelper ikke at Tensio (min netteier) skriver utydelig... De skriver: "Nettleie består av 3 deler." 1. Kapasitetstrinn maks kW (peak 3 timer fordelt på 3 dager, 5kW, 10kW trinn) 2. Energiledd pr kWt (som går til netteier, pr kWt forskjell dag og natt) (56,16 (39,29 natt)) 3. Offentlige avgifter som er forbruksavgift, merverdiavgift og ENOVA-avgift. (21,16+1,25) (april-oktober (?)) Spotpris + 56,16 + 21,16 + 1,25 = pris pr kWt = 78,57 øre kWt + spotpris Eller skriver Tensio feil (utydelig), at 3. offentlige, er inkludert i 2. energiledd? Akkurat som de skriver feil med at redusert forbruksavgifter er april-oktober? ... Sjekket Futurehome app, den viser 50 Sjekket strømleverandør, den viser 59,29 (trolig rett med påslag på spotpris) Sjekket BKK, den viser 59,86 inkl alt. (annen leverandør) Sjekket tidligere faktura = Energiledd er sum av Energiledd+Forbruksavgift+Energifond. Nye fra 1.Juli er 56,16 inkl alt. for 06-22. frem til 31.desember... Endret 14. juli 2025 av The X Siter
melb_ Skrevet 15. juli 2025 Skrevet 15. juli 2025 Dette er ikke oppdatert med nyeste satser, men jeg legger ved hvordan jeg løste dette. Dette er basert på lnett sin nettleie. Dag/natt, vinter/ikke vinter osv. Kumulativt over et par mnd så fulgte det faktura +/- et par kroner. Legger følgende i en template helper. {% set spot = states('sensor.nord_pool_no2_current_price') | float(0.5) * 1.25 %} {% set provider_charge = 0.049 %} {% set grid_rent_high = 0.3871 %} {% set grid_rent_low = 0.3071 %} {% set energy_tax_high = 0.2055 %} {% set energy_tax_low = 0.1189 %} {% set enova_tax = 0.0125 %} {% set month = states("sensor.date_time_iso")[5:7] | int %} {% set time = states("sensor.date_time_iso").split("T")[1][:2] | int %} {% if spot > 0.9125 %} {% set spot = (spot - 0.9125) * 0.1 + 0.9125 %} {% endif %} {% set fixed_costs = (spot + provider_charge + enova_tax) | float(0) %} {% set energy_tax = energy_tax_high if 12 >= month >= 4 else energy_tax_low %} {% if (states("binary_sensor.workday_sensor") == "off") %} {% set grid_rent = grid_rent_low %} {% elif 22 > time >= 6 %} {% set grid_rent = grid_rent_high %} {% else %} {% set grid_rent = grid_rent_low %} {% endif %} {% set energy_price = (fixed_costs + grid_rent + energy_tax) | float %} {{energy_price}} 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.