Bjørn Mork Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Har kjørt HA i python virtual environment (aka "Core") på et par Debian-maskiner i noen år. Det er jo sånn passelig nivå av virtualisering for en enkel python-applikasjon. Men nå har de vise menn tydeligvis bestemt seg for å gjøre sin egen hverdag litt enklere på bekostning av brukerne. Og siden jeg ser for meg at jeg vil ha behov for å oppgradere HA også etter 2025.12 så utforsker jeg alternativene. Og jeg blir ikke imponert. Konteiner my ass. De har altså valgt å inkludere en full Alpine-installasjon. For å få kjørt en jævla python-applikasjon på Debian så må jeg ha en koipi av Alpine? Det er bare.... dumt. Og oppgraderinger? Da laster du ganske enkelt ned en ny kopi av Alpine. Må jeg virkelig reinstallere et OS for hver eneste applikasjons-oppgradering? Fordi noen late og inkompetente utviklere ikke vet hvordan de lager programvare som kan kjøres i slightly forskjellige miljøer? Hva er det egentlig som gjøre det umulig å kjøre HA under Debian? Nada. Kan jeg fikle det ti? Selvsagt. Men jeg er jo ikke spesielt interessert i å gjøre det for hver eneste oppgradering framover. Jeg vil bare kjøre denne applikasjonen med minst mulig hassle. Jaja, etter å ha prøvd meg på dette dusteriet noen uker i den misforståtte troen på at konteiner er litt mindre overkill, så innser jeg jo at det nok er ve-em som er svaret. Også komplett idioti når målet er å kjøre en applikasjon på et OS som allerede har absolutt alt applikasjonen har behov for, men det vil ihvertfall gjøre oppgraderingene litt mer hensiktsmessige. Og det er jo på ingen måte mindre overkill slik dette er designet. Jeg er nok bare gammel grinebiter, men dette ser IKKE ut som noe framskritt for meg. Har begynt å frykte for hvor HA er på veg. Hvis det er OS de skal lage så er jeg ikke interessert. Det har jeg allerede Siter
stigvi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Bare for å lage litt balanse, her er Home Assistant sin begrunnelse: The Core and Supervised installation methods are not only complex for users to install and maintain — they’re also challenging for the Home Assistant team to support. In the past, there were compelling reasons, outside Home Assistant development, to run these installation methods, but for most people those reasons are disappearing. Home Assistant OS is very capable with a rich ecosystem of add-ons, while also being easy to run in a virtual machine. Container adoption has become mainstream, now being widely available along with systems having more resources to run them. Steadily, we’ve seen year-on-year reductions in the percentage of Core and Supervised installations (currently standing at 2.5% and 3.3% respectively). As Core and Supervised are more complex to maintain, they generate more issues that are more difficult to solve. This complexity places a disproportionate burden on our community-driven support system, where volunteers generously give their time to help others. It also takes time away from assisting the vast majority of users who are on the simpler to maintain installation methods. Along with this, new users could sometimes be swayed into running Core or Supervised, and have a bad experience that could cause them to give up on the best way to automate their home. By focusing our support and documentation on OS and Container methods, we can greatly improve the onboarding experience and ensure a smoother start for new users. Slik jeg leser det er det ikke utvikling som er krevende, men support for installasjon av disse to. Siter
Bjørn Mork Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Selvsagt er det slik. Dette er ikke unikt for HA. Det er heller ikke et nytt problem. Løsningen deres - å lage et OS ut av applikasjonen - er arrogant og historieløs. Problemet ble beskrevet av jwz for en hel evighet siden, i det som er kjent som "Zawinski's Law of Software Envelopment". Merk at den ble laget lenge før virtualisering var tilgjengelig for folk flest. Eller noen, egentlig. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.