Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Pollenvarsel, et powershell-script


Evelen

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele denne.

Jeg er sikkert ikke den eneste som reagerer på blomsterstøvet som farer rundt i luften, for min del har det heldigvis blitt noe bedre med alderen.

 

Uansett, jeg har laget et script som henter ned data fra pollenvarslingen og sender data til Domoticz

Dette inkluderer "alle" pollentyper, lokasjoner, samt varsel for både gjeldende og neste dag, alt ettersom hva man har.

 

Laget for Domoticz, men jeg er sikker på den ganske enkelt brukes i andre systemer ved å endre følgende under ### JSON ###:

    $domoticz_json = "json.htm?type=command&param=udevice&idx=$idx&nvalue=0&svalue=$value"


Hvorav idx i Domoticz er et nummer som identifiserer en device, og value er... value.

Forutsatt at autentiseringen fungerer på samme måte.
 

https://github.com/flemmingss/Pollen-forecast-in-Norway-for-Domoticz

Å kjøre powershell unrestricted med Windows Task Scheduler er ikke helt rett frem, men jeg skal prøve lage en liten guide i kveld.

 

 

Sitat

Det er lurt å unngå pollen i den grad du kan, men det bør ikke hindre deg i å gjøre de tingene du vil.

Værmeldingen har ofte et pollenvarsel om våren og sommeren, og du kan også finne dette på internett, for eksempel på www.yr.no/pollen. Slik kan du kanskje planlegge når du skal gå ut.

ref https://helsenorge.no/sykdom/astma-og-allergi/pollenallergi

 

Endret av Evelen
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.