CF6 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) God dag. Litt tilfeldig kom jeg over den "nye" elkom-loven og fikk nesten kaffen i halsen, for der står det følgende: § 2-7.Prosjektering, installasjon, vedlikehold og sammenkobling av elektroniske kommunikasjonsnett Virksomhet som er ansvarlig for prosjektering, installasjon, vedlikehold eller sammenkobling av elektroniske kommunikasjonsnett, skal ha tillatelse fra departementet. Virksomheten skal sikre og dokumentere at det elektroniske kommunikasjonsnettet bygges på en faglig forsvarlig måte og med tilfredsstillende kvalitet. Eier av elektronisk kommunikasjonsnett skal bruke virksomhet som innehar tillatelse etter første ledd, ved prosjektering, installasjon, vedlikehold og sammenkobling av elektroniske kommunikasjonsnett, og skal kunne dokumentere at nettet er bygget på en faglig forsvarlig måte og med tilfredsstillende kvalitet. [...] https://lovdata.no/lov/2024-12-13-76/§2-7 Forøvrig er definisjonen av elektronisk kommunikasjonsnett: System for signaltransport, uavhengig av om dette er basert på permanent infrastruktur eller sentralisert styring, som muliggjør overføring av lyd, tekst, bilder eller andre data ved hjelp av elektromagnetiske signaler i fritt rom eller kabel, der radioutstyr, svitsjer, annet koblings- og rutingsutstyr, tilhørende utstyr eller funksjoner inngår, herunder nettverkselementer som ikke er aktive. Jeg lurer på hva denne lovteksten egentlig betyr i praksis. Kan vi ikke trekke ethernetkabler i eget hus? Endret 13 timer siden av CF6 Siter
storeulv Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden EKOM-lovens §2 tituleres "Krav til tilbyder..." Disse paragrafene er da etter min tolkning ikke relevante for hvermannsen, men de er definitivt relevante for de som skal tilby nettjenester. Så da kan du, fortsatt etter min tolkning 😉 trekke så mye ethernet du bare ønsker hjemme hos deg selv. Eller hos en kompis...du er uansett ikke en tilbyder av hverken nett eller tjenester på nettet. 1 Siter
christbj Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden storeulv skrev (4 timer siden): EKOM-lovens §2 tituleres "Krav til tilbyder..." Disse paragrafene er da etter min tolkning ikke relevante for hvermannsen, men de er definitivt relevante for de som skal tilby nettjenester. Så da kan du, fortsatt etter min tolkning 😉 trekke så mye ethernet du bare ønsker hjemme hos deg selv. Eller hos en kompis...du er uansett ikke en tilbyder av hverken nett eller tjenester på nettet. Det er jeg helt enig i, og det bekreftes i lovens innledning: «§ 1-2.Saklig virkeområde Loven gjelder virksomhet knyttet til elektronisk kommunikasjon og tilhørende utstyr og datasentre.» Privatpersoner er ikke virksomheter. Siter
Bjørn Mork Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 12 minutes ago, christbj said: Det er jeg helt enig i, og det bekreftes i lovens innledning: «§ 1-2.Saklig virkeområde Loven gjelder virksomhet knyttet til elektronisk kommunikasjon og tilhørende utstyr og datasentre.» Privatpersoner er ikke virksomheter. ekomloven gjelder definitivt også privatpersoner. "virksomhet" er nok her å forstå som "aktiviteter". Det er bare å lese videre i § 1-2. Absolutt ikke fritt fram for privatpersoner å bruke alt mulig av radiofrekvenser f.eks, og dette er loven som begrenser det Men som storeulv påpeker så gjelder kapittel 2 bare tilbydere, definert i § 1-5 som Quote tilbyder: fysisk eller juridisk person som tilbyr andre tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett eller -tjeneste. Det kan altså også væe en fysisk person. Men normalt tilbyr ikke folk slike tjenester til andre fra sine hjemmenettverk 1 Siter
christbj Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Bjørn Mork skrev (15 minutter siden): ekomloven gjelder definitivt også privatpersoner. "virksomhet" er nok her å forstå som "aktiviteter". Du har rett, leste ikke godt og langt nok. Bra konklusjonen ble den samme. 😊 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.