Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er på jakt etter lysrør med Zigbee eller Z-Wave innebygd.

Nesten alt lys i huset er nå styrt av Home Assistant. Så slipper jeg å tusle ned i kjelleren i bare unniken for å skru av lyset.

Alt annet lys er erstattet av Philips Hue. Ikea pærene har jeg skrotet, så nå virker dette utmerket.

Men så er det lyset i kjelleren da. Der er det bare lysrørarmaturer. Så når jeg trykker "Godnatt knappen" så fortsetter det å lyse.

Jeg har funnet Ledvance Smart+ hos VVSKupp.no men tenker å spørre først om det er noen av dere som har brukt disse. Og da helst med Home Assistant Zigbee2MQTT.

Og i så fall hva erfaringen er.

Skrevet

nja, erfaringene med lysrørarmatur bak relé er ikke så bra.  Som forventet, vil nok mange hevde.  Jeg trodde det skulle gå bra med LED-lysrør og overdimensjonerte zigbee-reléer, men det gjorde det ikke.  Hjelper ikke så mye at det funker en stund når det til slutt brenner seg fast.

Drit i lysrørene.  Bytt til LED-armaturer. 

Skrevet
10 hours ago, sbarmen said:

men da ønsker jeg å ha 2-polet brudd

hvorfor det?  Det er ingen pære du kan skru ut og få støt fra

Personlig skjønner jeg ikke vitsen med 2-polt brudd i en smartbryter i noe tilfelle. Stoler ikke nok på at styringslogikken er utkoblet til å bruke noe automatisert som personsikring.  Blir aldri det samme som en mekanisk bryter.  Og da er hele poenget borte.

Skrevet

Det er ingen krav til to-polet brudd i en garasje, men jeg liker ikke tanken på at det står tilkoblet strøm, tenker fullt brudd for økt sikkerhet, spesielt på grunn av fukt og kontakt med jordpotensial. Her gjør man sine egne vurderinger, men jeg skal kjøre allpolig brudd for garasjen 🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.