Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Aeotec ZW095 5gen energimåler


øysteink

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har noen prøvd Aeotec sin 5gen energimåler på et TT/IT nett?

Problemet mitt er at jeg har fått levert denne fra min leverandør som er med 3stk trafoer, som man skulle anta var til 400V TN nett.

http://butikk.thermo-floor.no/4501-z-wave/4512348/home-energy-meter-3-x-60a-aeotec-home-energy-meter

Ifølge dem så skal denne passe til alle nett typer i Norge. 230V og 400V.


Da jeg prøvde denne hos meg så lå denne da på konstant 1,5kw - 2kw, noe som absolutt ikke stemmer.

 

Håper noen har erfaring med denne for jeg har ikke truffet på en eneste leverandør som vet eksakt hva han selger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3/16/2017 klokken 20.23, øysteink skrev:

Da jeg prøvde denne hos meg så lå denne da på konstant 1,5kw - 2kw, noe som absolutt ikke stemmer.

Måler den bare mellom 1,5 og 2 kw? Eller er det mer variasjon hvis du f.eks. skrur på komfyren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nominell spenning: 90 - 260V AC, 50/60Hz

 

Så ikke nødvendivis 400V....

Hvorfor trodde du den var for 400? Har du bare 1 fase inn? Visst du måler 2 av 3 faser, så vil jo resutlatet bli "litt" feil da en fase alltid vil være uten last? "Trafoene" er vil jo fungerer som 3 stk tangampermeter, som leser av lasten på hver sin fase. 

Man vet ikke alltid nivået på mottaker, så: 

1 fase: Da har du egentlig 2 faser inn. Var veldig vanlig tidligere. I dag går det stort sett på 3 faser. 

En god start for å se om du har 1 eller 3 faser er å se på hovedsikringene. (Kortsluttingsvern\Overbelastningsvern) 

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått det bekreftet av aeotec at denne måleren med 3stk klemmer kun fungerer på 400v TN nett her i Norge.

Til 230v tt eller IT så skal man ha med 2stk klemmer.

Nominell spenning: 90 -260v ac et vel bare til driften av måleren


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 klemmer er for 400V ja. Dette er fordi man på 400V har nulleder som ikke alltid er null. 

 

Som kjent er summen av alle fasene 0 (med mindre man har jordfeil) og trenger kun å måle 2 faser for å vite det totale strømtrekket. Det er her kvadratroten av 3 kommer inn når man snakker om 3-fas.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Da jeg ringte den andre leverandøren av aeotec her i Norge så Hadde han ikke snøring på forskjellen mellom et TN og et TT nett. Med andre ord så visste han ikke helt hva han solgte. Det er jo ofte et problem nå til dags..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.