Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro motion sensor varsler bevegelse i tomt rom


TomB

Anbefalte innlegg

Dette er uken for merkelige ting, men denne har kanskje en mer fornuftig forklaring.

 

Jeg satte opp en Fibaro Motion Sensor på loftstua, et sted hvor jeg jobber fra hjemmekontor, og vi bruker den endel på kveldstid. I første rekke er det for temperatur, men jeg tenker å bruke den for automatisk lys osv når jeg får fikset dimmerne mine. Men når jeg sjekket på den i dag, så ser jeg at den trigger hele veien, selv om det ikke er noen i rommet.

 

Quote
apr-05 22.14.52   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to On/Open/Motion
apr-05 22.14.51   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to Off/Closed/No Motion
apr-05 22.14.20   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to On/Open/Motion
apr-05 22.14.19   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to Off/Closed/No Motion
apr-05 22.13.48   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to On/Open/Motion
apr-05 22.13.47   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to Off/Closed/No Motion
apr-05 22.13.16   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to On/Open/Motion
apr-05 22.13.15   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to Off/Closed/No Motion
apr-05 22.12.45   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to On/Open/Motion
apr-05 22.12.44   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to Off/Closed/No Motion
apr-05 22.12.13   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to On/Open/Motion
apr-05 22.12.12   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to Off/Closed/No Motion
apr-05 22.11.41   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to On/Open/Motion
apr-05 22.11.40   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to Off/Closed/No Motion
apr-05 22.11.09   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to On/Open/Motion
apr-05 22.11.08   Z-Wave Device: 2_Etasje Loftstue Loftstue Motion Status Set to Off/Closed/No Motion

 

På denne tiden var det ingen i rommet, ikke engang en katt, så det burde absolutt ikke trigget. Den står oppe mot taket, men ikke på 2.40 ettersom vi har en liten bøy ned på taket. Antar den står på ca 2.20cm høyde. Det er ingenting i veien, og ingenting som bør generere bevegelse i luften - ingen åpne vinduer mm. Lyset har stått på i rommet (spotter i tak), ut over det ser jeg ingenting annet som skal kunne forstyrre.

 

Er det noen som har tips på settings på advanced parameters dere bruker for å sette den opp korrekt, per i dag står den default fra fabrikken. Slik den er nå så kan den ikke brukes for noe annet enn temperatur og til dels lysmåling, men jeg håper jo at jeg skal kunne bruke den mer fornuftig etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TomB skrev:

Dette er uken for merkelige ting, men denne har kanskje en mer fornuftig forklaring.

 

Jeg satte opp en Fibaro Motion Sensor på loftstua, et sted hvor jeg jobber fra hjemmekontor, og vi bruker den endel på kveldstid. I første rekke er det for temperatur, men jeg tenker å bruke den for automatisk lys osv når jeg får fikset dimmerne mine. Men når jeg sjekket på den i dag, så ser jeg at den trigger hele veien, selv om det ikke er noen i rommet.

 

 

På denne tiden var det ingen i rommet, ikke engang en katt, så det burde absolutt ikke trigget. Den står oppe mot taket, men ikke på 2.40 ettersom vi har en liten bøy ned på taket. Antar den står på ca 2.20cm høyde. Det er ingenting i veien, og ingenting som bør generere bevegelse i luften - ingen åpne vinduer mm. Lyset har stått på i rommet (spotter i tak), ut over det ser jeg ingenting annet som skal kunne forstyrre.

 

Er det noen som har tips på settings på advanced parameters dere bruker for å sette den opp korrekt, per i dag står den default fra fabrikken. Slik den er nå så kan den ikke brukes for noe annet enn temperatur og til dels lysmåling, men jeg håper jo at jeg skal kunne bruke den mer fornuftig etter hvert.

Jeg hadde akkurat samme problematikk. hos meg var det pga at OpenHAB var assosiert med feil/for mange grupper. Tror det ble løst ved å legge OpenHAB i assosiasjonsgruppe 1 og skru av tamper broadcast. Kan sjekke når jeg kommer hjem hvis du ikke finner utav det til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Lazarus said:

Jeg hadde akkurat samme problematikk. hos meg var det pga at OpenHAB var assosiert med feil/for mange grupper. Tror det ble løst ved å legge OpenHAB i assosiasjonsgruppe 1 og skru av tamper broadcast. Kan sjekke når jeg kommer hjem hvis du ikke finner utav det til da.

 

Tar gjerne imot alle tips ja.

 

Jeg har satt opp fra 15 til 30 i sensitivity, men da løser den ikke ut av mine bevegelser uten at jeg virkelig gjør store utslag, så en mellomting der vil nok være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Gammel thread men nå sliter jeg med noe av samme problemet igjen.

 

Den ene sensoren har kuttet helt ut å melde status, stoppet i Desember, så jeg fjernet den fra Z-wave nettet og la den til på nytt igjen. Nå sliter jeg med at den trigger hver 30. sekund igjen, inntil jeg satte den til 30 i sensitivity og fjernet gruppe-assosiasjoner 2-5. Men nå er problemet at Alarm er stuck på, og On-Open-Motion er stuck på. Ingenting som vil fjerne disse triggerne, selv om den nå står med nesa rett ned i sort hull (bokstavelig talt).

 

Temperaturen er også helt spinnvill, det er ca 24 grader i rommet her og den viser 29,3 grader.

 

Er det noen som har noen gode tips om hvordan jeg skal håndtere disse sensorene så blir jeg happy, det er kanskje mange andre som har hatt noen erfaringer her og nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe dårlig erfaring med Fibaro sensorene jeg også, de har rapportert over 200 grader i rom og falske "motion" alarmer i ny og ned...det kommer og går, noen gang har det hjulpet å bytte eller bare ta ut/inn batteriet.

Jeg har gått helt over til Aeotec sine sensorer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen problemer med Aeotec sine? Jeg synes utseende på Fibaro sine er veldig snedige, liker ikke helt de klumpete Aeotec :)

Og det er jo en kost inkludert også, jeg har 4 Fibaro sensorer nå, det er bare den ene som tuller akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei faktisk ikke opplevd et eneste problem med Aeotec sine (nå har jeg koblet disse med strøm på USB istedet for batteri for å unngå batteri problemer).

Men jeg er helt enig angående utseende, Fibaro sine er snedigere ?

 

 

Endret av Alpøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt har jeg et dårlig inntrykk av Fibaro sine sensorer, hadde også Fibaro sine brannvarslere en stund men solgte de fort. De kunne rapportere temperatur fint, så kom det en "feil" avlesning på 200 grader plutselig i ny og ned (1-2 ganger i måneden). Det funker dårlig når man ønsker å trigge alarm på høye temperaturer ? 

Endret av Alpøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Alpøy said:

Nei faktisk ikke opplevd et eneste problem med Aeotec sine (nå har jeg koblet disse med strøm på USB istedet for batteri for å unngå batteri problemer).

Men jeg er helt enig angående utseende, Fibaro sine er snedigere ?

 

 

 

Hvordan har du gjort dette, ser det "pent" ut eller er det kabler og mobil-ladere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte opp en helt ny sensor på det rommet som den gamle sto, og den fungerer tilsynelatende helt supert. Den har falt fra 30 grader til 23,5 grader (som stemmer) og Lux rapporterer nå helt korrekt også. Det ser også ut som om motion også trigger og clearer helt som den skal, selv med default setting på 15, og med alle 5 grupper assosiert med Homeseer. Jeg skal la den stå litt og se hvordan den oppfører seg når sønn er hjemme igjen og er på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Alpøy said:

Jeg har brukt "lange" USB kabler lagt i kabelkanal frem til nærmeste stikk ja. Ser helt greit ut, ingen WAF klager enda ;-)

 

Og da bare typisk mobil-lader eller tilsvarende i kontakten?

 

Har Aeotec inngang for Micro-USB eller har du koblet selv direkte inn i batteri-holderen?

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Alpøy said:

Generelt har jeg et dårlig inntrykk av Fibaro sine sensorer, hadde også Fibaro sine brannvarslere en stund men solgte de fort. De kunne rapportere temperatur fint, så kom det en "feil" avlesning på 200 grader plutselig i ny og ned (1-2 ganger i måneden). Det funker dårlig når man ønsker å trigge alarm på høye temperaturer 1f612.png 

Jeg har dessverre samme problem med Aeotec sine, kanskje annenhver måned rapporterer de en enkel-måling på mellom 70 og 100 grader. Utrolig rart de begge kan ha den samme buggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre samme problem med Aeotec sine, kanskje annenhver måned rapporterer de en enkel-måling på mellom 70 og 100 grader. Utrolig rart de begge kan ha den samme buggen. 

 

Akkurat, Ja det hørtes veldig rart ut, tror jeg skal prøve å følge med litt på de temp. målingene på de forskjellige modellene. Fange opp "avvikene"....

Ser at du også bruker openHAB, bruker du z-wave bindingen? 

Endret av Alpøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også avvikende målinger med Aeotec multisensor 6, noen ganger har jeg enkelt sampler med 40 minusgrader, andre ganger får jeg 200 plussgrader. Men - dette er kun i Home Assistant med UZB Stick og OpenZwave. På Zipaboks, som den var koblet til tidligere, hadde jeg aldri dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.