Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisk åpne inngangsdør til borettslag i blokk


Venin

Anbefalte innlegg

Jeg har en dørtelefon som vist på bildene under. Knappen åpner inngangsdøren en del etasjer ned, og den fungerer også uten å måtte ringe på først. Jeg tenkte derfor at det burde være mulig å få til noe som gjør at knappen blir trykket på automatisk når jeg kommer hjem. For eksempel ved å ha en blåtann-dings i postkassa innenfor inngangsdøra, og når mobilen min ser denne, så sender den signal til Domoticz over Internett som får -noe- til å trykke på knappen.

 

Men spørsmålet er: Hva er -noe-? Tenker først og fremst noe Z-Wave-greier, men finnes det noe greier jeg har lov til å koble til selv uten elektriker? Alternativt kan man vel få til noe med en slik: https://www.amazon.com/MicroBot-Push-Wireless-Automation-Platinum/dp/B01FQN2T2W Men den er på blåtann, er klumpete og litt stress å få tak i.

DSC_0816 (Medium).JPG

DSC_0827 (Medium).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo mange løsninger så da kan jo alle bare foreslå hvordan man selv ville løst det. 

 

Min første tanke er en esp8266 med ett rele for å trykke på knappen. Esp easy firmware, ingen programmering nødvendig. 

 

I postkassen, en blåtannsak på batteri. Kan være hva som helst, gammel handsfree? Mobilen trenger jo ikke koble opp til den engang, bare se den. 

 

På mobilen trenger du kanskje den custom app? Vet ikke hva som finnes, men jeg hadde sannsynligvis laget noe selv. 

 

Holder faktisk på med noe lignende til garasjeporten, men har litt andre utfordringer da mobilen alltid vil ha dekning når jeg er hjemme. 

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gaute skrev:

MicroBot kan du vel kjøpe her: https://www.coolstuff.no/MicroBot-Push-den-smarte-knappetrykkeren
Mener jeg leste tidligere at den støttet IFTTT, men det er jeg ikke sikker på...

Thanks. Hadde ikke sjekka så nøye, men den er uansett klumpete og på blåtann.

 

22 minutter siden, xibriz skrev:

Min første tanke er en esp8266 med ett rele for å trykke på knappen. Esp easy firmware, ingen programmering nødvendig. 

Og så trekke strøm fra dørtelefonen? Antar systemet kjører på 12V, men har ikke sjekka. Hvordan det skal kobles blir utfordringen...

 

22 minutter siden, xibriz skrev:

I postkassen, en blåtannsak på batteri. Kan være hva som helst, gammel handsfree? Mobilen trenger jo ikke koble opp til den engang, bare se den. 

Tenker mer en dedikert bluetooth beacon. De har jo sånn 6 måneder batteritid. F.eks. http://www.ebay.com/itm/Nut2-Wireless-Tracking-Beacons-Smart-Finder-Anti-Lost-Bluetooth-Tracker-/272358016266?var=&hash=item3f69cd850a:m:mXiwJT83yma7fm3c99EovDg

 

22 minutter siden, xibriz skrev:

På mobilen trenger du kanskje den custom app? Vet ikke hva som finnes, men jeg hadde sannsynligvis laget noe selv. 

Tenkte å bruke Tasker. Kjapt og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være noe problem å koble på. Du må studere hvor ledningene går. I verste fall kan du lodde deg rett på eksisterende bryter.

 

Man får tak i spenningsregulstorer fra 12v til 5v eller 3.3v så det er ikke noe problem. Bare å ta fram multimeteret å sjekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.