Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Gjøre nybygg smarthusklart


vassnes

Spørsmål

Hei.

 

Blir straks bygging av ny bolig, og eg tenkte å gjøre huset mitt smarthusklart ved å trekke kable å montere ett større sikringsskap. Er nybegynner når det kommer til hjemmeautomasjon, så lurer på hva eg egentlig bør trekke opp kabler til? Hva bør eg tenke på at eg trenger i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
12 hours ago, Riiser said:

Heisann! Og velkommen!

 

Dette spørsmålet er sånn ca svart på i denne tråden allerede.

Har du noe mer konkret så fyr løs ;)

Takk!

 

Ok, leser en del ord å utrykk som eg ikke har peiling på.

 

Cat7 kabel går eg ut ifra er nettverkskabel. Dette trekkes til alle rom? Og så trekker du strøm i tilegg? Men strøm trekker du til alle stikkontakter å lys/spotter?

 

Hva brukes en bigbox til?

 

Hvorfor ambefales å trekke 2 trekkrør?

 

Hva menes med spredenett?

 

Blir veldig mye nytt for meg dette her, men syntes det virker spennende! Glad i duppeditter, så gleder meg til å ta tak i dette.

 

Er i dialog med eletrikkeren.. Hva er det vanlig å gjøre selv? Og hva er det eletrikkeren må gjøre?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du er ikke alene om å ikke skjønne alle uttrykk ;) Det er vel derfor vi har et forum vi kan diskutere på!

 

Mine personlige meninger under, så andre får bare være uenige!

 

Cat7 er netverskabel ja. Jeg trekker opp kabel fra rom hvor router står (stort sikringsskap med plass til pc og diverse) til et sentralt punkt (hvor tv skal være) som vil gi bedre wifi dekning. Jeg syns wifi funker såpass bra nå at nettverkskabler overalt er unødvendig. 

 

Bigbox er har litt bedre plass til å putte dimmermoduler osv inni. når vegger er satt opp osv ser det ut som en vanlig enkel bryter, men har ekstra plass til dill-dall. (jeg setter opp disse hvor jeg skal ha lysbrytere til flere lyspunkter. 

 

Hvorfor flere trekkerør er smart kan jeg ikke svare på, det kan evt være lurt å tenkte på fremtidige behov og trekke opp rør/gjøre klart for dette mens du kan. Lettere å trekke opp noen rør til diverse steder nå enn om noen år når alle vegger og tak er på plass!

 

Spredernett for moskus svare på. jeg tenker at det meste av kommunikasjon/data funker greit trådløst nå om dagen, men noen her som har endel mer erfaring enn hva jeg har!

 

EDIT:

Hva du kan gjøre selv er vel opp til elektrikeren. Er du heldig kan du kanskje få lov til å trekke opp rør og sette opp bokser selv. 

Endret av Riiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Cat7 står for Category 7 og er den 7ende generasjon av ethernetkabler også kjent som nettverkskabler.

Disse trenger du ikke trekke til hvert rom, men jeg ville minst trukket den til alle områder du trenger en wifi sender.

Det er ikke viktig å trekke kabelen nå, men rørene burde i det minste legges.

Nettverk og svakstrøm skal normalt trekkes i separate rør fra de med strøm.

Strøm trekkes til alle stikkkontakter og lys/spotter.

 

2 trekkerør er for å få separert signal fra strøm, de er ikke bestevenner og funger best i et avstandsforhold... ?

Er også greit for å ha redundans dersom et av rørene får en skrue i seg eller lignende.

 

Det kommer veldig ann på elektrikeren hva du får gjøre selv. Noen lar deg ikke gjøre noen ting, andre kun legge rør og montere bokser, andre igjen lar deg trekke kabler og så tar de koblingen.

Elektriker trenger ikke ta seg av nettverk og svakstrøm, men de gjør det nok dersom du spør.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det med 2 rør er vel også høyst reelt hvis man plutselig vil ha KNX. I så fall bør man trekke rør for alle lyspunkter direkte til sikringsskap. Da kan man få alt på DIN skinne også om man går for Z-Wave.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.