Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nytt hus, hva bør en tenke på


Utgaardsloke

Spørsmål

Hei,

 

Jeg er forhåndsvis ny ift. hjemmeautomasjon, men planlegger å gradvis automatisere min neste bolig på hobbybasis. Vi er i ferd med å bygge nytt hus, foreløpig er vi i arkitektfasen så de fleste mulighetene er åpne. 

 

Mitt spørsmål er: Hva bør jeg tenke på for best mulig tilrettelegge for hjemmeautomasjon? 

 

Foreløpig har jeg planer om å trekke Cat7 kabler mellom etasjene og til de rommene som kan tenkes å ha enheter som trenger dette (tv\data\server\switch osv), men jeg antar det er mange flere ting jeg bør tenke på! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Heisann og velkommen! 
 

Det er sikkert mange gode tips å få fra andre her, for min del setter jeg opp store bokser for brytere hvor det er god plass til styringsmoduler, de vi setter opp heter bigbox.

Jeg trekker også opp kabler til bevegelses-følere og brannvarslere så man slipper å bytte batterier hele tida. Det finnes masse fine trådløse dingser på batteri nå om dagen, så det er greit å unngå de man kan :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

... og legg inn mer trekkerør enn du tror du har bruk for. Eksempel: Akkurat  har du muligens ikke tenkt å ha automatiske rullegardiner, men kan det bli aktuelt senere? Da er det jo hendig hvis det ligger et ferdig trekkerør bak lista til vinduet. Styringen av rullegardinene kan jo gjøres trådløst, men det trenger uansett strøm...

 

Hvis jeg hadde hatt muligheten hadde jeg muligens trukket doble nettverkskabler. Så kan du f.eks. ha et spredenett til AV-utstyr, og ett til vanlig IoT/data. Klart det er kjekt med CAT7, men om det er strengt nødvendig i en enebolig blir vel avgjort av prisen når du kommer så langt.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det viktigste er nevnt allerede;

-Mer trekkerør enn du tror. Det koster lite å legge dobbelt til alle punkter. Da har du ett sett separat fra det elektriske. Legg 20mm rør. (16 blir ofte litt trangt)

-Big box er nevnt; De gir god plass for senere utvidelser: http://proff.elko.no/elko-bigbox/category626.html

-Det gir god WAF med brytere som "normalt", slik at automatikken kan overstyres.

-Flere kontakter/punkter enn du tror, blir nesten aldri for mange.

-LED til alle lys er en selvfølge.

-Be om stort sikringsskap, boligsentral, eks: https://www.eldirekte.no/stansefabrikken-boligsentral-3rad-1maler-svakstromsfelt/cat-p/c/p10632297?gclid=CMW8r46qj9MCFVdnGQod5FkMkg&gclsrc=aw.ds.  

-Unngå trådløst og batterier. Kablet opplegg er "et must" i nytt hus.

 

Endret av arneolav
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.