Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

D6T sensor. Ideel for hjemmeautomasjon?


Anbefalte innlegg

Jeg snublet over denne tempsensoren fra Omron som måler temperaturen infrarødt. Den kan da måle både romtemp og temp på gjenstander og mennesker i et rom. I motsetning til en tradisjonell PIR-sensor som måler endring i infrarød stråling, kan denne kontinuerlig vite om det er et menneske i et rom, hvor mange mennesker det er og hvor varme de er.

 

Jeg mener dette løser en av mine største utfordringer med hjemmeautomasjon, nemlig perfekt lysstyring. Det er litt usexy å måtte reise seg å vinke til en PIR-sensor, for det er jo det man må i rom man sitter stille. Det kan vel løses med trykksensorer og andre fiffige løsninger, men her er én sensor som gjør hele jobben.

 

Jeg regner med D6T-sensoren også kan være en glimrende brannsensor og merke varmeutvikling lenge før en røykvarsler har slått ut.

Den er riktignok dyr med en pris på ca 450 kr så dette er ikke helt i DIY-automasjonsånden.

 

Har noen prøvd en?

 

https://www.youtube.com/watch?v=-_7EeKNRziw

Endret av eivtress
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier så koster det jo litt, og da har du bare kjøpt sensoren. Så må logikken for automasjonen lages. Men utenom det er det jo absolutt et interessant produkt! :) 

 

Xandem kan jo være et alternativ, men det er enda lengre fra å være billig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.