Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp! Konverterer PSU til strømforsyning til Arduino


Anbefalte innlegg

I forbindelse med automatisering av huset jobber jeg litt med å lage egne sensorer med Arduino og MySensors-bibliotek. Jeg er ikke kjempesterk på elektronikk, men har fått tak i en PSU fra en gammel datamaskin som jeg skal bygge om til en strømforsyning som fôrer meg 3,3 V, 5 V og 12 V.

 

Har lest en del artikler og sett mange videoer på hvordan man skal bygge dette, og det virker ganske rett frem, så det klarer jeg fint. Jeg er derimot litt mer opptatt av å forstå også, og ingen forklarer særlig godt hvordan man beregner verdiene på dummy load-motstanderne. Det er ulike verdier på alle videoer og artikler, men ingen forklarer hvorfor du skal ha denne ohm-verdien og denne watt-verdien.


Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg skal komme frem til riktige verdier?

 

Specs på PSU-en er som følger:

3,3 V = 22 A (minimum last 0,5 A)

5 V = 21 A (minimum last 1 A)

12 V 1 = 10 A (minimum last 1 A)

12 V 2 = 15 A (minimum last 1 A)

 

I følge alle guider skal jeg legge dummy loaden på den ledningen som gir mest ampere som i dette tilfelle ville vært 3,3 V, men andre igjen sier at det er veldig uvanlig å sette dummy load på 3,3 V, men at jeg da bør legge den på 5 V, men andre igjen sier at jeg kan legge dummy load på både 5 V og 12 V:

 

Jeg har i tillegg testet strømforsyningen, og den gir solid og jevn strøm på alle tre ledninger, og trenger jeg da en dummy load?

 

Hilsen nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå vet jeg ikke hvilken strømforsyning du har, og hvilke guider du har lest, men jeg har brukt en gammel psu (5-10år), til å drive mye forskjellig elektronikk og jeg har ikke hatt noen som helst slags dummy-load.

 

hvilken guide er det som påstår at du må ha dummy-load?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange på YouTube som sier det, men det kan jo være at deres er veldig gammel. Jeg har en FSP350-60THA-P (datablad her: http://www.sparklepower.com/pdf/FSP350-60THA.pdf). Den ser ikke ut til å være så altfor gammel.

 

Det kan da faktisk hende at disse ikke trenger en egen dummy load, men har dette innebygget.

 

Da prøver jeg meg uten inntil videre, og hvis det blir et problem med ustabil strømforsyning så får jeg ta opp saken igjen.

 

Takk for hjelp @Håvardgj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.