Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Altibox Pluss vs. egen router/wifi


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg ville kjørt kabel fra q22 rett i FMG ved første gangs oppstart av dekoder. Når alt av sw er oppdatert og alt tilsynelatende virker stabilt og rolig, så kan begynne å eksperimentere med "alternativt" oppsett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok folkens. Då har eg laga kabel og kobla q22 direkte til tv-port på FMG. Fungerte så klart fint og q22 får ei 192.168.10.xxx adresse med gateway 192.168.10.1.

 

Så mitt oppsett har riktig "next-hop" trur eg:

protocols {

    igmp-proxy {

        interface eth1 {

            alt-subnet 172.21.0.0/16

            role downstream

            threshold 1

        }

        interface eth2 {

            alt-subnet 172.21.0.0/16

            role upstream

            threshold 1

        }

    }

    static {

        route 0.0.0.0/0 {

            next-hop 92.220.0.1 {

            }

        }

        route 172.21.0.0/16 {

            next-hop 192.168.10.1 {

            }

        }

    }

}

Men når eg kobler tilbake til en kabel som går via det ordinære nettverket (kobla til USG-router) fungerer q22 boksen ikkje.  Den får no ei 10.160.1.xxx adresse med gateway 10.160.1.1.

 

Hjeeelp! Eg er stuck!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, anders.ovreseth skrev:

Ok folkens. Då har eg laga kabel og kobla q22 direkte til tv-port på FMG. Fungerte så klart fint og q22 får ei 192.168.10.xxx adresse med gateway 192.168.10.1.

 

Så mitt oppsett har riktig "next-hop" trur eg:

protocols {

    igmp-proxy {

        interface eth1 {

            alt-subnet 172.21.0.0/16

            role downstream

            threshold 1

        }

        interface eth2 {

            alt-subnet 172.21.0.0/16

            role upstream

            threshold 1

        }

    }

    static {

        route 0.0.0.0/0 {

            next-hop 92.220.0.1 {

            }

        }

        route 172.21.0.0/16 {

            next-hop 192.168.10.1 {

            }

        }

    }

}

Men når eg kobler tilbake til en kabel som går via det ordinære nettverket (kobla til USG-router) fungerer q22 boksen ikkje.  Den får no ei 10.160.1.xxx adresse med gateway 10.160.1.1.

 

Hjeeelp! Eg er stuck!

 

 

Har du lagt inn mac adresse fra FMG inn på wan på din router?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, anders.ovreseth skrev:

Suksess! Tusen takk Ingeb og Cozmo, dette hadde eg aldri fått til uten fantastisk hjelp!

 

Kan du legge ut ditt oppsett, så kan jeg prøve å få mitt til å virke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her er mitt oppsett som nå funker, gitt at Q22 boksen har vært koblet opp direkte til FMG tidligere;

 

Port-oppsett:

interfaces {

    ethernet eth0 {

        address dhcp

        dhcp-options {

            client-option "retry 60;"

            default-route update

            default-route-distance 1

            name-server no-update

        }

        duplex auto

        firewall {

            in {

                name WAN_IN

            }

            local {

                name WAN_LOCAL

            }

            out {

                name WAN_OUT

            }

        }

        mac xx:xx:xx:xx:xx:xx

        speed auto

    }

    ethernet eth1 {

        address 10.160.1.1/24

        duplex auto

        speed auto

    }

 

ethernet eth2 {

        address dhcp

        description iptv

        dhcp-options {

            client-option "retry 60;"

            default-route no-update

            default-route-distance 210

            name-server update

        }

        duplex auto

        speed auto

    }

    loopback lo {

    }

}

 

Oppsett for IGMP-proxy:

 

protocols {

    igmp-proxy {

        interface eth1 {

            alt-subnet 172.21.0.0/16

            role downstream

            threshold 1

        }

        interface eth2 {

            alt-subnet 172.21.0.0/16

            role upstream

            threshold 1

        }

    }

    static {

        route 0.0.0.0/0 {

            next-hop 92.220.0.1 {

            }

        }

        route 172.21.0.0/16 {

            next-hop 192.168.10.1 {

            }

        }

    }

}

 

NAT-oppsett:

nat {

        rule 5010 {

            description "masq for WAN"

            destination {

                address 0.0.0.0/0

            }

            outbound-interface eth0

            protocol all

            type masquerade

        }

        rule 5015 {

            description "masq for IPTV"

            destination {

                address 172.21.0.0/16

            }

            outbound-interface eth2

            type masquerade

        }

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til Cozmo; bruker du Ubiquiti kontroller til å gjere oppgraderinger og slikt? Vil det overskrive oppsettet i så fall? Eg har jo både router og alle mine aksesspunkt koble til sentral kontroller på en linux server, og eg lurer på om det vil kunne skape problem på sikt?

 

Mvh,

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, den er grei. Eg må kanskje ta min router ut av kontroller kanskje. Skal eksperimentere litt. Til info så bruker eg en UBNT Security Gateway 3P (lille modellen) i stedet for Edgerouter til formålet. Men programvaren og features ser lik ut på dei to.

 

Info ang Q22 boksen; programvare oppdatering gikk fint på LAN med dette igmp-proxy oppsettet, men det var en registrering med "TMS" som ikkje gjekk. Derfor måtte boksen startes med kabel i FMG første gang, deretter flyttes over på vanlig LAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, cozmo skrev:

Dette var nyttig info anders. Andre som prøver å få til samme oppsett bør notere seg dette.

 

Jeg skal få tak i en console kabel igjen, så skal jeg resette router en gang til. Men det er litt rart med den gatewayen jeg får på q22, 192.168.2.1 mens "alle" andre har 192.168.10.1

Jeg er med i en testgruppe for Altibox, så min SW på Q22 er nok noe annerledes, men i følge andre i gruppen, så hadde de 192.168.10.1 adresse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i Console cable, koblet den til, tenkte at jeg skulle koble en avQ22 til router først, og da virket det!!! Uten å gjøre noe.... Fikk stabilt bilde via router. Men etter en restart av router, så var det tilbake til ca 20 sek før hakking og bilde forsvinner. Prøvd med restart av gimp-server, da fikk jeg bilde og internet. Regner med at dette vil tryne når ting blir restartet, men vi få ta problemet da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, høres ut som det er problem med lagring av konfigurasjonen på ruteren din. Er den Edgerouter du benytter deg av? Sw-versjon?

 

Min USG 3P kjører software versjon 4.4.18.5052168. Min controller er versjon 5.6.30. Alt dette er Unifi software.

 

Mvh,

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, anders.ovreseth skrev:

Hmm, høres ut som det er problem med lagring av konfigurasjonen på ruteren din. Er den Edgerouter du benytter deg av? Sw-versjon?

 

Min USG 3P kjører software versjon 4.4.18.5052168. Min controller er versjon 5.6.30. Alt dette er Unifi software.

 

Mvh,

Anders

 

Jeg har en Edgerouter lite, kjører edge OS  1.10.0 Har resatt den x antall ganger for å teste det. Oppførte seg litt rart, den fikk ikke få ip på wanporten, koblet ledning over på en Asus router, og den fikk IP. Lot Egerouter ligge noen dager, men når jeg skulle restte den for å se om det ville hjelpe, så fikk den ip på wan uten at jeg gjorde noen. Etter det har den vært grei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎03‎.‎2018 den 11.25, anders.ovreseth skrev:

Dårlig kabel eller tilkobling?

 

Nå har jeg fått 3 stk TP-Link TL-SG108E https://www.komplett.no/product/879185/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tl-sg108e-easy-smart-switch?offerId=KOMPLETT-310-879185

Satser på at dette med IGMP blir bra, slik det er nå så blir nettverket overbelastet.

Er det bare å plugge inn, eller vå jeg sette opp VLAN på switch for at det skal bli bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal et oppsett med ett LAN for både TV og internett, så trenger du ikke noe VLAN-config på switchen. Hele poenget er at du IKKE skal trenge å drive med VLAN på lanet ditt.  Men pass på at IGMP snooping er enablet i switchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også nettopp fått byttet ut den gamle sentralen med en ny fra sentral fra altboks med router.

når jeg bruker routeren fra altiboks far jeg en hastighet på 300mbps, når jeg kobler broen på og bruker min gamle asus rt-ac66u router får jeg bare 12mbps. Hva kan være feil? Asusen har vel ikke så dårlig hastighet?

Endret av MrTiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også nettopp fått byttet ut den gamle sentralen med en ny fra sentral fra altboks med router.
når jeg bruker routeren fra altiboks far jeg en hastighet på 300mbps, når jeg kobler broen på og bruker min gamle asus rt-ac66u router får jeg bare 12mbps. Hva kan være feil? Asusen har vel ikke så dårlig hastighet?

Har du prøvd via kabel til PC/Mac fra Asusen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.