Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kalibrere temp-/fuktsensorer


mosfet

Anbefalte innlegg

Bare for morro skyld ønsker jeg å sjekke (og kalibrere) sensorene mine rundt om i huset. Jeg er ute etter tips til nøyaktig temperatur og/eller fuktsensor jeg kan flytte rundt i huset for å sammenligne med verdiene sensorene mine gir.

 

Finnes det en lavkostløsning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mosfet skrev:

Finnes det en lavkostløsning på dette?

Strength in numbers! Statistics to the rescue!

  1. Flytt alle til et sted med tilnærmet konstant temperatur.
  2. Les av alle.
  3. Beregn gjennomsnitt, og ta bort de målingene som er for langt unna snittet.
  4. Beregn gjennomsnittet på nytt. <- Dette er den "nøyaktige" temperaturen.
  5. Korriger så hver enkelt sensor til de viser denne verdien.

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strength in numbers! Statistics to the rescue!
  1. Flytt alle til et sted med tilnærmet konstant temperatur.
  2. Les av alle.
  3. Beregn gjennomsnitt, og ta bort de målingene som er for langt unna snittet.
  4. Beregn gjennomsnittet på nytt.
  5. Korriger så hver enkelt sensor til de viser denne verdien.
[emoji4] 


Haha, ventet litt på dette svaret. Det er selvsagt det billigste (og beste, kanskje). Men lat som jeg er, hadde det vært fint om noen sa at xyz på biltema leveres kalibrert fra fabrikk og har en toleranse innenfor +-0,X. [emoji6]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mosfet skrev:

Men lat som jeg er, hadde det vært fint om noen sa at xyz på biltema leveres kalibrert fra fabrikk og har en toleranse innenfor +-0,X. emoji6.png

Ja, som jeg sier til jentene mine: Det er lov å ønske seg alt. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker SHT71 / SHT 75 sammen med Atmel ATMega.

Jeg har prøvd sammenlikning av flere SHT75. Og om de er unøyaktige så er de ialfall enig med hverandre.

Og det godt innenfor det du finner i databladet. Dessuten måleområde helt opp til svømmeknappen! De fleste faller utenfor ved 80%.

https://www.sensirion.com/kr/environmental-sensors/humidity-sensors/pintype-digital-humidity-sensors/

 

Jeg har laget 433MHz sensorer basert på den med en gammel Oregon / La Crosse protokoll, og med Modbus så jeg har prøvd dem i vær & vind.

Så disse er min "gullstandard".

Endret av Einar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.