Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Scenes eller grouping


Anders Hauge

Anbefalte innlegg

Mulig dette er et klassisk "for dummies" spørsmål, men jeg har en dørbryter på en bod, et taklys. Veldig enkelt. Begge deler er inkludert i HC2.

 

Men lager jeg to scenes som sier "åpen dør -> lys på" og "stengt dør - lys av", eller bruker jeg grouping for at det ikke skal bli inni hampen mange scenes i systemet?

 

Savner forøvig "else" som boolean uttrykk i systemet... "If lys dør åpen -> Lys på, else lys av"... Da hadde jeg spart halvparten av scenes'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anders Hauge skrev:

Savner forøvig "else" som boolean uttrykk i systemet...

"Else" er ikke så vanlig i hjemmeautomasjonssystemer fordi det sjeldent gir mening. I generell programmering sjekker IF en eller flere betingelser, THEN gjør en handling etter sjekken, ELSE gjør en annen handling hvis betingelsen er gal. I programmering gir dette mening, men når det er snakk om hendelser (som det stort sett er snakk om innen hjemmeautomasjon) er det ikke sikkert at det motsatte av betingelsen din er fornuftig lenger.

 

La oss se på dette enkle eksempelet:

IF tid = 10:00
THEN lys på

IF'en er bare sann en gang i døgnet, så når klokka er 10 blir lyset skrudd på.

Hva vil en ELSE gjøre her? 

IF tid = 10:00
THEN lys på
ELSE lys av

Klokka 09:58, 09:59, 10:01, 10:02, osv blir altså lyset skrudd av. Neppe aktuelt for de fleste.

 

Enda verre blir det hvis vi har flere betingelser å sjekke, for da er det bare en av betingelsene som er FALSE for at hele IF uttrykket blir FALSE, og dermed utføres ELSE.

 

 

 

Når det er sagt så finnes det (noen få) tilfeller hvor en ELSE er fornuftig, og det er, som du har funnet, hvis man har magnetbrytere eller bevegelsesensorer og ingen andre betingelser. Disse har kun to muligheter: Åpen/lukket og bevegelse/ikke bevegelse. Da er det fristende å bruke ELSE, og det vil kunne være fornuftig.

 

Det er bare at i mange andre tilfeller så er det IKKE fornuftig, og dermed vil ELSE være garantert til forvirring. Det er vanskelig nok å sette opp fornuftige Eventer/Scenes med flere betingelser.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anders Hauge skrev:

Men bruker dere grouping eller noen annen form for direktekommunikasjon mellom enhetene, eller lar alt gå via sentralen?

Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet... assosiasjoner brukes jo utmerket til direkte kommunikasjon mellom enhetene, men det hjelper jo lite hvis man vil styre flere lys via en sentral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke å forklare litt nærmere. Her kommer vi nok inn på dette med at jeg ikke kjenner z-Wave oppsett og virkemåte godt nok. Da tenker jeg spesielt på dette med "assosiation groups" osv.

 

Enkelt rom, 1 magnetsensor eller bevegelse, og 1 pære. Pr. i dag har jeg inkludert rommet i sentralen, og laget en scene for "på" og en for "av".

 

Men kanskje det egentlig er mulig/burde vært satt opp slik at sensor og bryter snakker sammen direkte? Kanskje det kan gjøres i TILLEGG til å være inkludert i sentralen slik at man kan overvåke/styre enhetene derfra osv, i andre sammenhenger? Eller er det "enten eller"? At enten må alt styres via sentralen, ellers må alt styres direkte uten at sentralen vet om hva som skjer?

 

Var det forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anders Hauge skrev:

Kanskje det kan gjøres i TILLEGG til å være inkludert i sentralen slik at man kan overvåke/styre enhetene derfra osv, i andre sammenhenger? Eller er det "enten eller"?

Aha. :)

Svaret er: Du kan velge, det er snakk om smak og behag.

 

Det er imidlertid noen begrensninger. Setter du opp f.eks. bevegelse med assiosiasjoner, så har du riktignok et system som fungerer uten hjernen, MEN du kan heller ikke overstyre det.

 

Enkelt oppsett:

IF bevegelse
THEN lys på
THEN lys av after 5 minutes

 

Dette kan settes opp både i hjernen og med assosiasjon (da er det bevegelsessensoren som bestemmer).

 

Men si hvis du vil gjøre noe à la dette:

IF bevegelse
AND IF it is night
THEN lys 30%
THEN lys av after 2 minutes

Det klarer du ikke med assosiasjoner. Da er det hjernen som teller.

 

Og av den grunn har jeg satt opp all automatikk i hjernen. Ingen direkte assosiasjoner mellom f.eks. bevegelsessensor og lys.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker for det meste assosiasjoner mellom knapper og lyspunkter da jeg får inntrykk av at det går raskere, og mindre "clutter". En downside jeg ser, er at hvis jeg har to seperate knapper som styrer det samme lyset, er det akkurat som at knapp1 ikke "vet" når jeg skrur på lyset med knapp2. Dette resulterer i at jeg må trykke 2 ganger på knapp1 hvis jeg skal skru det av igjen. Som om den da først sender en "light-on"-kommando, på et allerede påslått lys, før den da sender en "light-off"-kommando på trykk nummer 2. Kan dette stemme at det er slik? Noen løsning jeg ikke ser?

Kunne jo kommet meg forbi dette med å bruke global-scene istedet, og sjekke status på lyset før man sender en kommando, men direkte assosiasjon er vel eneste måten å få ordentlig dimming via knapp på?

 

(Eksempler beskrevet over, er et lys som styres av 2 forskjellige aeotec wallmotes som kan dimme ved touch-sliding, og et annet lys som styres av S1 direkte på fibaro-dimmer, og S2 på en annen fibaro-dimmer)

Endret av Squirrel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Squirrel skrev:

En downside jeg ser, er at hvis jeg har to seperate knapper som styrer det samme lyset, er det akkurat som at knapp1 ikke "vet" når jeg skrur på lyset med knapp2.

Hva betyr dette? Et lys styres av S1 på selve dimmeren, og S2 på en annen dimmer?

 

Dimmeren skal selv holde orden på om den er av eller på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Moskus said:

Et lys styres av S1 på selve dimmeren, og S2 på en annen dimmer?

 

Det stemmer. Og det fungerer relativt greit, bortsett fra at noen ganger må jeg trykke 2 ganger for at lyset skal slå seg av eller på.

Det samme gjelder et annet lys jeg har, dette lyset styres ikke av noen S1 eller S2, men kun gjennom direkte assosiasjon fra to wallmotes.

Hmm, merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.