Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Råd om integrerte brytere og dimmere for Z-Wave


OleK

Spørsmål

Jeg har så vidt begynt "hjemmeautomasjonsferden", og i første omgang starter jeg med et lite oppsett basert på en Raspberry Pi og Z-Way, samt diverse sensorer og plugger (Fibaro bevegelsessensor, veggplugg og brannvarsler bl.a.) som jeg kan sette opp selv uten montasje av fagfolk. Men nå får jeg snart besøk av elektriker for å gjøre noe annet arbeid, og da tenkte jeg det kunne vært artig å få installert noe integrert utstyr også, når jeg først har han her.

 

Den aktuelle kandidaten jeg tenkte å bruke for utprøving er disse boksene jeg har på stua - en dobbelbryter (av/på, ikke fjærbelastet), samt to "trykk-og-vri"-dimmere:

20170927_190332.thumb.jpg.fe0f43c0d8e603fedf0538d8961ecb93.jpg20170927_191242.thumb.jpg.f0ae922b75e65702853621067b020b0a.jpg

 

Men iom. at jeg er helt fersk med Z-Wave, og heller ikke har nevneverdig peiling på det elektriske, så håpe jeg det gikk an å spørre om råd her, slik at jeg kjøper det "riktige" utstyret før elektrikeren står på døra.

 

For det første har jeg et ønske om å beholde bryternes fysiske egenskaper i dag, slik at disse kan brukes parallelt med styring via Z-Wave (både til av/på og dimming). Ideelt sett skulle jeg gjerne ha gjort de lampene som styres av bryterne i boks 1 dimmbare, men etter hva jeg har lest vil ikke én dimmer kunne styre to lamper (?), så da tenker jeg å beholde dagens av/på-oppsett og kjøpe en Fibaro FGS-222.

 

Jeg har også prøvd å lese meg litt opp på dimmebrytere, og har jeg forstått det riktig så må jeg bytte og begge de dimmerne jeg har og erstatte disse med dedikerte Z-Wave-dimmere. Stemmer det? I så tilfelle ser jeg for meg å kjøpe to stk. Fibaro Dimmer 2 (og så må jeg sikkert også kjøpe nye fysiske brytere til å ha utenpå disse?).

 

Virker dette passe fornuftig?

 

Og så en praktisk ting til slutt: Nå er ikke de Fibaro-modulene veldig store og skal kunne installeres bak eksisterende bryter, men det virker som om det er ganske fullt av ledninger og sukkerbiter i den første boksen, så jeg mistenker at det kan bli litt trangt... Er dette noe en god elektriker bør klare å rydde plass til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, OleK skrev:

Ideelt sett skulle jeg gjerne ha gjort de lampene som styres av bryterne i boks 1 dimmbare, men etter hva jeg har lest vil ikke én dimmer kunne styre to lamper (?), så da tenker jeg å beholde dagens av/på-oppsett og kjøpe en Fibaro FGS-222.

 

Litt avhengig av lyskilden, kan du ha en dimmer bak bryteren og en ved lyskilden. Disse assosierer du via z-wave (ingen fysisk bryter på den ene). 

 

1 time siden, OleK skrev:

I så tilfelle ser jeg for meg å kjøpe to stk. Fibaro Dimmer 2 (og så må jeg sikkert også kjøpe nye fysiske brytere til å ha utenpå disse?).

 

Riktig.

 

Du kan i praksis komprimere det litt, sannsynligvis. Dagens toveisbryter erstattes med blindlokk. Begge dimmerhjul erstattes med toveisbryter med hver sin Fibaro Dimmer 2 bak. Ved hver lyskilde som i dag er tilkoblet den vanlig bryteren, så legges også hver sin Fibaro Dimmer 2. Da ender du opp

med 2 stk toveisbryter som styrer 4 lys. :) Det løser også plassproblemet ditt i boks 1. :) 

Endret av ZoRaC
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for tilbakemelding og godt råd :-)

 

1 hour ago, ZoRaC said:

Du kan i praksis komprimere det litt, sannsynligvis. Dagens toveisbryter erstattes med blindlokk. Begge dimmerhjul erstattes med toveisbryter med hver sin Fibaro Dimmer 2 bak. Ved hver lyskilde som i dag er tilkoblet den vanlig bryteren, så legges også hver sin Fibaro Dimmer 2. Da ender du opp

med 2 stk toveisbryter som styrer 4 lys. :) Det løser også plassproblemet ditt i boks 1. :) 

 

Og bare så jeg er sikker på at jeg har fått det inn med teskje: Den ene dobbelbryteren vil da være koblet til to dimmere som plasseres i boks 2 og 3 og styrer de to lysene jeg har dimmer på i dag. Og den andre dobbelbryteren vil være koblet til to dimmere som plasseres bak stikkontakten til de lyskildene jeg i dag ikke har dimming på (som jeg for øvrig vet tåler dimming?

 

Men vil et slikt oppsett kunne støtte både av/på og dimming via både bryterne og z-wave? Eller vil bryterne kun styre av/på, og så må alt av dimming må gå via z-wave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 timer siden, OleK skrev:

Og bare så jeg er sikker på at jeg har fått det inn med teskje: Den ene dobbelbryteren vil da være koblet til to dimmere som plasseres i boks 2 og 3 og styrer de to lysene jeg har dimmer på i dag. Og den andre dobbelbryteren vil være koblet til to dimmere som plasseres bak stikkontakten til de lyskildene jeg i dag ikke har dimming på (som jeg for øvrig vet tåler dimming?

 

Nesten. :)

Toveisbryteren i boks 2 er koblet til S1 og S2 på en dimmer i boks 2. Toveisbryteren i boks 3 er koblet til S1 og S2 på en dimmer i boks 3. Så plasseres det en dimmer ved hvert av de to lyspunktene som i dag styres av boks 1. Disse får ingen bryter fysisk tilkoblet, men styres via assosiasjon med dimmerne i boks 2 og 3, slik at de styres derfra.

 

7 timer siden, OleK skrev:

Men vil et slikt oppsett kunne støtte både av/på og dimming via både bryterne og z-wave? Eller vil bryterne kun styre av/på, og så må alt av dimming må gå via z-wave?

 

Ja. Trykk og hold for å dimme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 hours ago, ZoRaC said:

 

Nesten. :)

(...)

Ja. Trykk og hold for å dimme. :) 

 

Takk, og takk :-)

 

Og bare kort til slutt: Slike brytere er vel noe som hører med i standardutvalget til en vanlig elektriker når han dukker opp? Eller er jeg kanskje (iallfall økonomisk...) best lønt med å skaffe et par slike (?) selv, når jeg først handler deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 timer siden, OleK skrev:

Slike brytere er vel noe som hører med i standardutvalget til en vanlig elektriker når han dukker opp? Eller er jeg kanskje (iallfall økonomisk...) best lønt med å skaffe et par slike (?) selv, når jeg først handler deler?

 

«Min» elektriker hadde ikke med den stikkontakten og bryteren jeg ba han ta med, så han dro i 45 min for å hente det...

 

Mange opererer også med forskjellig timepris, om man skaffer materiell selv eller ikke. Hos meg var det enten 900 kr/t eller 1800 kr/t (!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, ZoRaC said:

Mange opererer også med forskjellig timepris, om man skaffer materiell selv eller ikke. Hos meg var det enten 900 kr/t eller 1800 kr/t (!). 

I svarte natta...  ?

Jeg får vel ta meg en ringerunde til noen de lokale blodsugerne og sjekke hva de tar (om de i det hele tatt vil røre z-wave-dingsene mine da...).

 

Tusen takk for alle gode råd iallfall ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.