Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvordan avslutte trekkerør?


kikkomana

Spørsmål

Hei.

Har lest en del av postene på formuet om hva man bør tenke på når man bygger nytt hus og forstått at man må ha nok av trekkerør.

Vi har kjøpt oss hus som skal stå ferdig om 7-8 måneder. Dette er av typen ferdig-pakke-hus, så de tilbyr kun en liste med tilvalg. På strøm fikk vi muligheten til å velge Standard, Pakke1 eller Pakke2.

Skal uansett høre hvor mye det koster å trekke litt ekstra punkter og tenkte å legge opp til bevegelsesensor i feks gang og vaskerom og til motoriserte persienner inne.

Men hvordan bør dette avsluttes?

Til bevegelsesensor har jeg sett på Aeotec Motion Sensor 6 som kan kobles til strøm med USB. Bør jeg har be om en koblingsboks med blindlokk montert høyt på veggen mot feks et hjørne?

Eller be om at de legger opp til USB uttak?

 

Hvordan legges strøm til vinduet så dette blir pent? koblingsboks med blindlokk i vindusforingen oppe?

 

Jeg ønsker jo ikke at disse uttakene skal bli så synlige, så lurer på hva andre gjør for at dette skal se pent ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, kikkomana skrev:

Men hvordan bør dette avsluttes?

Her er det flere varianter. Hvis det er svakstrøm så skulle jeg mene at du teknisk sett kan avslutte det som du vil, men det er mulig jeg tar feil.

Jeg har i det minste selv sett enkelte som trekker f.eks. til rullegardiner og kapper røret mellom foring og stender. Planen var vel å bore et lite hull gjennom foringen og trekke videre derfra. Personlig har jeg bare gammelt utenpåliggende system, men er skjult bak lister så godt det lar seg gjøre.

 

Tror du uansett må belage deg på at det blir avsluttet med en veggboks og et lokk hvis du ikke spesifiserer noe og kommer til enighet med elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 minutes ago, Moskus said:

Jeg har i det minste selv sett enkelte som trekker f.eks. til rullegardiner og kapper røret mellom foring og stender. Planen var vel å bore et lite hull gjennom foringen og trekke videre derfra.

Dette blir nok penest. Jeg skal høre om de kan legge opp tomme rør til vindusforingene. 

 

For bevegelsessensor, så kan vel kanskje disse legges som spotter i taket og da blir det pent og skjult.

 

Takk for svar. 

Endret av kikkomana
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.