Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID-Lock - ekstremt varme batterier


Anders Hauge

Anbefalte innlegg

Monterte en ID-Lock i går, og satte inn Biltema batterier. Fikk inkludert den i nettet og alt så ut til å fungere fint, men i dag morges klagde den på batteri (epost fra sentralen). Da jeg kom ned til døra (garasjen) var låsen død. Okei, dårlige batterier da tenkte jeg, så jeg vippet ut de som var der. La merke til at de så litt merkelig ut i plasten, men tenkte ikke noe mer over det. Satte inn nye batterier fra Panasonic og tenkte nå skal det blir saker. Etter 1 time begynte den å klage på batteerier igjen, jeg var nede og sjekket litt. Da var batteriene så varm at jeg ikke kunne ta på dem, og plasten på batteriene var begynt å smelte. De var selvsagt satt inn riktige veier, og låsen fungerte faktisk.

 

Pga varmen vipper jeg ut alle batteriene, turde ikke annet. Batteriene var så varme at jeg kan aldri tenke meg at det er noe komponent i låsen som bruker så mye strøm på så kort tid. Da ville det kommet røyk fra noe i låsen. Jeg lurer på om det kan være noe med batterikassen? Det virker som poleklemmene står veldig langt inne i batterikassen, og at de kanskje bommer litt på plusspolen og klarer å kortslutte den til minus, muligens? Har søkt på forumet her og det er jo andre som har hatt problemer med levetid på batteriene, men dette er jo litt mer ekstremt. Kanskje det er derfor det er forskjell etter hvilke batterier man setter inn i låsen, etter hvordan de er isolert rundt plusspolen (over kassa som er minus)?

 

Har sendt supporthenvendelse til Fururehome hvor låsen er kjøpt.

 

Noen andre som har lignende erfaringer og en  mulig løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være noe annet galt med den låsen.
Jeg har hatt ID-Lock i omtrent et år nå, den første tiden hvor jeg ikke hadde fått lagt den inn mot en GW på riktig måte, spiste den batterier.
Vi snakker da om et sett i løpet av et par uker. Etter det har jeg ikke byttet batterier.

Det vil si jeg har kjørt i minst et halvår på samme sett. (kjøpt på Chlas Ohlson)

 

Endret av Odd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ID-lock har bekreftet at dette er en kjent feil, og sender ny innedel. Det som skjer er at polefjærene i batterikassen kan synke innover i kassen når man skifter batterier, og til slutt skaper det en delvis kortslutning mot metall inni låskassen.

Så en tanke å sjekke om de virker å sitte litt vel langt inne i batterikassene deres, om det er andre med samme lås. Antar at dersom de kan "synke inn" så kan de også trekkes ut igjen forsiktig med en tang. Men når det først har vært så varmt som i min så er plasten smeltet og metallet missfarget. Det kan også komme syre fra batterier som har vært kortsluttet, og den renner rett inn i innedelen.

Skrevet i beste mening, og sendt fra mobiltelefon (med den risikoen stavekontroll medfører)..[emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.