Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Min første post, og min spede begynnelse :)


IntX

Spørsmål

Hei! - Det finnes antageligvis lignende tråder vedrørende dette temaet allerede men føler jeg drukner litt i ideér og trenger hjelp til å sortere :)
Jeg bytter bolig og flytter fra et "dumt" hus inn i et nytt "dumt" hus. Eneste forskjellen er at mitt nye hus skal gjøres oppgraderinger og det byr på muligheter for et dusin fluer i samme smekk.
Primært ønskes forslag rundt styring av lys.

Det er snakk om ca. 300kvm fordelt på tre plan hvor etasjene pusses opp i rekkefølgen: Plan 1 -> Plan 2 -> Underetasje.
Plan 1 inneholder: Yttergang - gang/garderobe - bad - Badstue - kjøkken - kontor - stue
Plan 2 inneholder: Soverom - soverom - soverom - soverom - bad - kontor

Underetasje inneholder: Gang - vedkjeller - vaskerom - verksted - bad - lagerrom

 

Noen ønsker for opplegget:

  1. Ønsker styring av lys med bryter/fjernkontroll og "smartdevice" - telefon/nettbrett. Helst fra flere devicer samtidig. Alle i husstanden har Android-OS på sine håndholdte.
  2. Primærbehovet er lysstyring. Er det eksempelvis mulighet for å lage oppsett som trigger alt lys i etasjen i modusene "ambient", "film", "alt lys på" etc. via fjernkontroll/telefon/nettbrett?
  3. Finnes det muligheter for å aktivere en lysmodus på bevegelse? Man kommer hjem og lyses slår seg på i en av modusene over.
  4. Brukervennlig - Barn nede i 6-årsalderen. Betjening av fjernkontroll e.l.
  5. LED-lys - Helst m/RGB. Trenger tilgang til "kalde" fargetemperaturer. Resten av fargeskalen fordi man kan (!)
  6. I stue lages egen "hylle" for montering av LED-list for passiv belysning (Ref. vedlagt bilder). Ønsker forslag til utstyr for en slik løsning. RGB. Dersom den kan henge på resten av lysstyringen så er det en stor bonus. Minst 30 meter LED-strekk i stue. Avhengig av at det ikke er store synlige spenningsfall utover LED-lenken.
  7. Mulighet for å bygge ut opplegget med andre devicer i ettertid (Overvåkningsutstyr, robotstøvsuger(e), temperatur via varmepumpe). Ikke bygge på en "utdøende" standard.
  8. Helst mulighet til å kjøpe utstyr via norske nettbutikker eller forhandlere, men jeg er også bevandret på WWW.

 

Jeg er relativt teknisk oppegående, men hverken elektriker eller programmerer. Jeg kan lese og kommenterer kildekode, men har ikke kodet noe "fra bunnen" på ti års tid.
Ved behov for elektriker så blir det andre enn meg selv.

Er det noen som kan bidra med tips på hvor jeg skal begynne/hvordan komme i gang?

modern.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
På ‎26‎.‎10‎.‎2017 den 14.23, IntX skrev:

Er det eksempelvis mulighet for å lage oppsett som trigger alt lys i etasjen i modusene "ambient", "film", "alt lys på" etc. via fjernkontroll/telefon/nettbrett?

Ja. :)

 

På ‎26‎.‎10‎.‎2017 den 14.23, IntX skrev:

Finnes det muligheter for å aktivere en lysmodus på bevegelse? Man kommer hjem og lyses slår seg på i en av modusene over.

Ja. :)

 

På ‎26‎.‎10‎.‎2017 den 14.23, IntX skrev:

Brukervennlig - Barn nede i 6-årsalderen. Betjening av fjernkontroll e.l.

Hos oss går alt går automatisk uansett, så det er ikke så mye å betjene. Våre to jenter er vokst opp i et automatisk hus og tenker nok mer at det skal være slik...

 

 

 

Jeg tror du selv må gjøre en del av jobben. Alt du nevner kan du f.eks. få til med HomeSeer, Z-wave og/eller Philips Hue, men det er ikke den eneste løsningen. Det er imidlertid en god måte å få til avansert automasjon på uten at man må være programmerer selv. Skum gjennom HomeSeer-skolen (del 7 handler om Events) og se om det kan være noe for deg.

 

Alternativt kan du se på OpenHAB, Home Assistant og Domoticz som vil kunne gjøre mye av det samme, Domoticz er nok muligens den som "ligner" mest på HS. Disse er gratis så det er bare å prøve ut. Det finnes enda enklere løsninger også, som f.eks. FutureHome, men det er vel vanskelig (om ikke umulig?) å få til den graden av automasjon med det som du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.