Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HeatIT/Multireg Z-wave termostat - Forskjell på energy save og heat


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

En liten "PSA" fra meg da jeg vet det er flere her som har stusset over hvorfor termostaten skrur seg av/på så ofte som den gjør (når det er satt opp med rapportering til Homeseer). 

 

I hodet mitt fungerer en termostat ved at den skrur av varmekilden når ønsket settpunkt er nådd, og skrur den på igjen når man er tilstrekkelig under dette (mine termostater er satt opp med 0.5c i differanse her). Multireg termostatene kan veksle mellom "Comfort" og "Eco" eller "Heat" og "Energy save heating" som det heter i Homeseer. Jeg trodde først at disse bare var for å enkelt kunne bytte mellom to settpunkter.

 

Etter å ha plottet litt ser jeg at dette ikke stemmer. Når termostaten står i "Heat" så går den i pulser, og skrur generelt veldig mye av og på. For "Energy save" gjør den tingene mer riktig hvis man kan kalle det det. 

 

5a1140f52a4ab_ScreenShot2017-11-19at09_29_02.thumb.png.37e7f76f888c76053e55f77362808a70.png

 

Her er grønn bakgrunnsfarge hvorvidt gulvvarmen faktisk er av eller på. Settpunkt kan dere se litt bort i fra, men her er det tydelig hvilke områder det er brukt "Heat" (14:30-19:00, 20:00-22:15, 08:00-), og hvilke det er brukt energy save. 

 

I utgangspunktet vil jeg derfor holde meg konsekvent i energy save dersom ikke noen her har andre gode argumenter. Denne av/på jagingen i heat kan umulig være bra for kontaktene i termostaten, og det gir en mye tregere senking mot settpunkt dersom settpunkt senkes. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg har sett alle disse valgene i OpenHAB sin versjon - det mangler kanskje noe i Z-wave-databasen til OpenHAB. Mine Multireg-termostater har jeg aldri observert jage slik (ved å titte på det røde lyset eller lytte etter relé-klikking). 

 

Det jeg stusser mest på er begrepet ' energy save' for en varmekabeltermostat? Hva er det å hente med varmekabler med effektivitet 1? (sett bort fra tidsstyring som ikke termostaten passer på selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.