Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forslag til VM server


Chris

Anbefalte innlegg

Jeg har idag flere datamaskiner som har forskjellige oppgaver og jeg ønsker nå å få disse mest mulig samlet i en VM server.
Jeg har ingen erfaring med VM fra tidligere utenom det jeg har lest om dette, så jeg håper det er noen her inne som kan helpe meg på riktig vei.
Har sett på både ferdige servere og bygge selv løsninger, men merker jeg er usikker på hva som lønner seg og hva jeg har behov for. Har ingen problemer med å bygge noe selv om det lønner seg.

Ønsker at serveren skal kunne monteres i rack på 60 cm dybde.


Det jeg i første omgang ønsker å ha på serveren er:
pfSense - Ruter OS.
Windows OS til NAS/fil-lagring/backup.
HomeSeer.
BlueIris.
Windows OS til HTPC.

 

Hva trenger jeg med tanke på spesifikasjoner? Lest at BlueIris kan kreve en del, noe jeg burde tenke på her?

Ferdig eller bygge selv?

Lest at det ikke er så lett å få bilde fra VM til HDMI, hvordan løse dette? Mulig det blir 2 stk HTPC i denne om jeg får det til å fungere.


Setter stor pris på all hjelp og innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chris skrev:

Lest at det ikke er så lett å få bilde fra VM til HDMI, hvordan løse dette? Mulig det blir 2 stk HTPC i denne om jeg får det til å fungere.

 

Jeg kjører ESXi og har satt inn et eget PCIe grafikkort. Med en prosessor som støtter Vt-D, så tildelte jeg hele kortet til en VM. Det største problemet ble faktisk å få inn tastatur/mus! Måtte koble det til en Raspberry Pi og kjøre «USB over nettverk» for å få det til... :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg kjører ESXi og har satt inn et eget PCIe grafikkort. Med en prosessor som støtter Vt-D, så tildelte jeg hele kortet til en VM. Det største problemet ble faktisk å få inn tastatur/mus! Måtte koble det til en Raspberry Pi og kjøre «USB over nettverk» for å få det til... :P 

Kan nok løses med eget pci(e) usb kort 

 Ts: det kan være lurt å kjøpe et hovedkort med mulighet for mye ram.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken prisklasse sikter du deg inn mot?

 

Støtte for VT-X/VT-D er et must, med tanke på virtualisering og mulighet for "passthrough" av skjermkort og evt. usb-kort. Skal du ha flere skjermkort må du såklart ha flere PCI-E slots også. 

Som Evelen sier er mulighet for mye ram kjekt jo flere VMs du skal ha. :)

 

Jeg valgte å gå for en billig(Finn.no) HP ML350 G6 som fikk oppgradert CPU(2 stk X5660) og RAM(96GB). Denne kjører Homeseer med Netcam Studio, backup-server, Windows 10 som app-server og Plex som streamer til AppleTV uten å slite seg ut. Men skal du legge litt penger i det, er det mer lønnsomt å kjøpe noe nyere som bruker mindre strøm 24/7.

Har ingen erfaring med BlueIris, men regner med andre her kan dele litt erfaringer med det. Vil tro det i likhet med Netcam Studio krever med jo flere kameraer med bevegelsesdeteksjon du har. 

Foretrekker selv å kjøre PFSense på en egen mini-itx PC og med egen UPS, som starter kjapt og er litt mer uavhengig av systemet forøvrig. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Sag said:

Hvilken prisklasse sikter du deg inn mot?

 

Siden jeg ikke har veldig god greie på hva jeg behøver så er jeg usikker, men får vel noe som duger for rundt 10 000 kr? Men altså, jo mindre, jo bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et Supermicro server-hovedkort med KVM. Det har en egen nettverksport som brukes til fjernstyring. Har ingenting tilkoblet bortsett fra to nettverkskabler. Alt av VMer besøker jeg med remote desktop (windows), SSH (Linux) eller nettleser (unRaid, ESXi etc).

 

Kjører ESXi. Trenger ikke å bruke fjernstyring over KVM til annet enn å sette opp ESXi samt å slå av/på power en skjelden gang.

 

Støtter PFsense på egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Chris skrev:

 

Siden jeg ikke har veldig god greie på hva jeg behøver så er jeg usikker, men får vel noe som duger for rundt 10 000 kr? Men altså, jo mindre, jo bedre :)

10k holder i massevis, spesielt om du ser på bruktmarkedet (noe jeg anbefaler da brukt server utstyr er meget rabattert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.