Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lese av en fjernvarme måler, mulig?


anaxyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ønsker å lese av fjernvarmen til Home Assistant via en eller annen sensor, men er litt usikker på om det er mulig. Har en Qundis Heat 5 fjernvarme måler:

 

Qheat5_US_sr_72dpi-300x300.png

Denne har visst en IrDa port på fremsiden som man ser av bildet. Er det mulig å lese av noe via denne? Kan ikke finne noe dokumentasjon på dette noe sted, så ble litt usikker...

 

Hadde vært sykt digg om jeg kunne lese av kWh fra fjernvarme-måleren, da får jeg nemlig full oversikt over kWh-bruk i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage en IR-leser ganske raskt og billig, utfordringen er vel koden. Hvis du finner ut hva slags protokoll som brukes kan det hende at du finner noen ferdige biblioteker. Her er et eksempel på IR-leser:
http://www.esp8266learning.com/wemos-infrared-receiver-example.php

Denne kan igjen kommunisere med Hass via MQTT.

Ellers kan du prøve den litt uelegante måten med kamera og hass-komponenten Seven Segments Display:
https://home-assistant.io/components/image_processing.seven_segments/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2017 den 0.09, Hilmar skrev:

Du kan lage en IR-leser ganske raskt og billig, utfordringen er vel koden. Hvis du finner ut hva slags protokoll som brukes kan det hende at du finner noen ferdige biblioteker. Her er et eksempel på IR-leser:
http://www.esp8266learning.com/wemos-infrared-receiver-example.php

Denne kan igjen kommunisere med Hass via MQTT.

Ellers kan du prøve den litt uelegante måten med kamera og hass-komponenten Seven Segments Display:
https://home-assistant.io/components/image_processing.seven_segments/

Jeg finner ikke noe om protokoll eller noe fra Qundis, typisk... Tror jeg må forkaste ideen å kommunisere med den hvis ingen her har noen forslag eller er flinke til å grave frem slikt? :)

Ja, Seven segments componenten ser jo smart ut, da må jeg få lurt inn et kamera inn i skapet på badet. (Måleren står inne i et metallskap). Finnes det noen smarte kameraer som har Wifi, IR lys (er jo mørkt inni skapet), og gjerne kan konfes til å kun ta ett bilde f.eks hver time?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noe om protokoll eller noe fra Qundis, typisk... Tror jeg må forkaste ideen å kommunisere med den hvis ingen her har noen forslag eller er flinke til å grave frem slikt? [emoji4]

Ja, Seven segments componenten ser jo smart ut, da må jeg få lurt inn et kamera inn i skapet på badet. (Måleren står inne i et metallskap). Finnes det noen smarte kameraer som har Wifi, IR lys (er jo mørkt inni skapet), og gjerne kan konfes til å kun ta ett bilde f.eks hver time?
 
 
Det kan være så enkelt at den blinker 100 eller 1000 ganger pr kW. Hvis du filmer dioden med mobilen, så vil du kanskje se om det lyser/blinker, siden mobilen kan filme/se IR (vanligvis)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 3.12.2017 den 23.00, Hilmar skrev:
På 3.12.2017 den 18.03, anaxyd skrev:
Jeg finner ikke noe om protokoll eller noe fra Qundis, typisk... Tror jeg må forkaste ideen å kommunisere med den hvis ingen her har noen forslag eller er flinke til å grave frem slikt? emoji4.png

Ja, Seven segments componenten ser jo smart ut, da må jeg få lurt inn et kamera inn i skapet på badet. (Måleren står inne i et metallskap). Finnes det noen smarte kameraer som har Wifi, IR lys (er jo mørkt inni skapet), og gjerne kan konfes til å kun ta ett bilde f.eks hver time?
 
 

Det kan være så enkelt at den blinker 100 eller 1000 ganger pr kW. Hvis du filmer dioden med mobilen, så vil du kanskje se om det lyser/blinker, siden mobilen kan filme/se IR (vanligvis)

 

Kan dessverre ikke se at IR porten blinker i det heletatt, har prøvd å se etter med mobilen..

Endret av anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at den kommuniserer på IrDa er nesten som å si at den kommuniserer over kabel. Bortsett fra et IrDa kommuniserer over infrarødt lys. Det er ikke sikkert at du vil se det med å se på det gjennom mobilkameraet. Det innebærer at Ir lyset settes på/av i en bestemt sekvens. Og om dette skjer med lange intervaller uten lys så skal det mye til å se de korte glimtene i et kamera.

 

Enten må du finne ut mer om protokollen måleren bruker, eller du må ikle deg en hacker hatt og bruke mye tid på å finne ut av det. Du kan begynne med å google "IrDa phy" og så begynne å bla deg gjennom hva du får som svar. Det er nok ikke så enkelt at den blinker en gang for hver Joule e.l. Det vil ikke være IrDa. Og et kamera er nok ikke i stand til å registrere IrDa pulstog for å dekode det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.