GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

har et spÞrsmÄl ang Julelys som er ute.

Ser at Bilteme  (her)selger lys som man kan utvide. (230v)

Ser ogsÄ Rusta selger det ogsÄ (her) (230v)

De er sÄ og si like. men utvidelse pluggene er forskjellig innvendig. GÄr det ann og klippe de av og koble de pÄ andre 230 systemer. SkjÞnner ikke helt hvordan 230systemene fungerer.

Er det sÄnn at det gÄr 230v inn i LED eller omgjÞres det til 12v ved kontakten ?

Skrevet

Det er én ting om du kan, men en annen om du har lov (det har du vel muligens? det er jo ikke fastmontert). Og en tredje om det i det hele tatt er lurt for utstyr som faktisk skal vÊre ute.

Hva med en forgrening istedenfor?

Skrevet

Jeg antar at dette er lysslynger med en strÞmforsyning med kontakt som du kobler i veggen? Det er uansett IKKE 230V ut pÄ lysdelen. Det meste av det jeg har vÊrt borti av slike lysslynger har vÊrt  lavvolts likestrÞm ut. 230V ut i fukt og regn i tynne ledninger uten skikkelig isolasjon og jording vill vÊrt livsfarlig, og er vel ikke lovlig heller uansett. Men hvilken spenning de opererer med pÄ lyskildene varierer med type og hvordan de er koblet. Mine julelys (har akkurat satt opp noen av dem) er f.eks. oppgitt til 31V utspenning pÄ strÞmforsyningen. De jeg har er kjÞpt pÄ hhv Clas Ohlson og Coop, men begge har samme spenning ut og samme type kontakter. Andre typer slike ute-/hage-lys kan f.eks vÊre 12V. Det stÄr pÄ strÞmforsyningen hva utspenningen er og (hvor stor effekt den maks kan levere).

Uansett sÄ bÞr du ikke begynne Ä koble sammen ulike systemer, i alle fall ikke uten at du har veldig god forstÄelse av hvordan disse virker (noe jeg antar du ikke har pga det du spÞr om). Man risikerer Ä Þdelegge lysene og ogsÄ Ä skade eller overbelaste strÞmforsyningen, noe som kan i verste fall fÞr til brann osv.

Selv med systemer som er kompatible sÄ mÄ man passe pÄ Ä ikke koble pÄ mer enn det strÞmforsyningen tÄler i effekt, da risikerer man varmgang igjen.

Skrevet

Hei :) problemet er att det stÄr kun  ac til dc pÄ boksen altsÄ ikke noe volt. SÄ er defor jeg spÞr. Og siden man kan koble pÄ opp til 2000led lys. Det her er utvendig systemer. Har erfaring med elektrisk svakstrÞm da jeg jobbet med microcontroller men er sÄ dÄrlig informasjon om 230v systemet pÄ nettet og har ikke lyst til og ta opp boksen for og se om det er noe regulator eller hva som er inni der. 

Skrevet
34 minutes ago, Knutarn said:

Hei :) problemet er att det stÄr kun  ac til dc pÄ boksen altsÄ ikke noe volt. SÄ er defor jeg spÞr. Og siden man kan koble pÄ opp til 2000led lys. Det her er utvendig systemer. Har erfaring med elektrisk svakstrÞm da jeg jobbet med microcontroller men er sÄ dÄrlig informasjon om 230v systemet pÄ nettet og har ikke lyst til og ta opp boksen for og se om det er noe regulator eller hva som er inni der. 

Ok, merkelig at det ikke stĂ„r noe spec pĂ„ strĂžmforsyningen, hĂžres ikke helt standard ut. Med mindre "boksen" bare er en likeretter som gir 230V ut og sĂ„ er alle diodene seriekoblet rett pĂ„ det. Hvis det finnes slike systemer sĂ„ er det nytt for meg, alle jeg har vĂŠrt borti (riktignok ikke SÅ mange) har vĂŠrt basert pĂ„ lavspenning ut fra strĂžmforsyningen.

Ser at i bruksanvisningen pÄ nettet til de fra Rusta sÄ brukes betegnelsen "rectifier" om den "klumpen" som sitter ved kontakten, sÄ det kunne jo tyde pÄ det.

Alternativet er Ä kjÞpe en sÄnn forgrener som finnes som tilbehÞr og mÄle spenningen i en av de Äpne endene der.

Skrevet
5 hours ago, Knutarn said:

Hei :) problemet er att det stÄr kun  ac til dc pÄ boksen altsÄ ikke noe volt. 

StrÞmforsyning til LED er en konstant strÞmkilde, i motsetning til en vanlig strÞmforsyning som er konstant spenning. Dermed er utspenning uinteressant, den stiller seg inn til det som er nÞdvendig for Ä levere den definerte strÞmmen.

Skrevet
9 minutes ago, HÄrek said:

StrÞmforsyning til LED er en konstant strÞmkilde, i motsetning til en vanlig strÞmforsyning som er konstant spenning. Dermed er utspenning uinteressant, den stiller seg inn til det som er nÞdvendig for Ä levere den definerte strÞmmen.

Ok, her lĂŠrer man noe nytt hver dag â˜ș. Hadde ikke tenkt pĂ„ det pĂ„ den mĂ„ten.

Det betyr vel da at pÄ de lenkene som bare har en liten klump pÄ ledningen som er benevnt "rectifier" sÄ kan dette vÊre en enkel likeretter og ikke en spenningsomformer.

Skrevet (endret)
4 minutes ago, Knutarn said:

Det vil si alt jeg kan koble pÄ andre lys systemer pÄ systemet. Bare de begge er av samme opplegg :)

PÄ biltema sin stÄr det : 

image.png

Endret av clio75
Skrevet
1 minute ago, clio75 said:

PÄ biltema sin stÄr det : 

image.png

Det er nok tryggest Ä ikke blande ting man ikke er sikker pÄ passer sammen.

Veldig mange av disse lysslyngesystemene kan utvides vha forgrenere, sÄ det burde jo ikke vÊre nÞdvendig Ä blande ulike typer/merker.

Skrevet

Grunnen til att jeg har tenkt pÄ det, er at jeg har et system men mangler noen spesielle farger. Og de fÄr jeg av et annet system. Som ogsÄ er det samme 230v opplegget jeg har fra fÞr :)

Skrevet
12 minutes ago, JxxxIxxx said:

Det betyr vel da at pÄ de lenkene som bare har en liten klump pÄ ledningen som er benevnt "rectifier" sÄ kan dette vÊre en enkel likeretter og ikke en spenningsomformer.

Nei, det mÄ vÊre mer enn en enkel likeretter.

Det mÄ vÊre en strÞmbegrenser. I enkleste form er det en motstand, men her det nok en strÞmforsyning som gir konstant strÞm.

Skrevet

Tror nok det gÄr om du tar hele seksjoner som er beregnet for 230V. 

⚡⚡Husk at 230 VDC er ikke til Ă„ spĂžke med ⚡⚡

Skrevet
Just now, HÄrek said:

Nei, det mÄ vÊre mer enn en enkel likeretter.

Det mÄ vÊre en strÞmbegrenser. I enkleste form er det en motstand, men her det nok en strÞmforsyning som gir konstant strÞm.

PÄ bildet av de Rusta-greiene er det bare en liten sylindrisk klump pÄ ledningen, det var delvis derfor jeg gjettet at det kanskje ikke nÞdvendigvis var en strÞmforsyning, sÄ veldig liten ut.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er inne i den klumpen. Men antar det er plass til et lite kretskort.

Det jeg er sikker pÄ, er at det ikke bare er en likretter som gir 230V DC. Man kan ikke koble LED rett pÄ en konstant spenning, de vil brenne av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.