Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Julelys systemer (230v) Koble sammen 2 systemer


Knutarn

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

har et spørsmål ang Julelys som er ute.

Ser at Bilteme  (her)selger lys som man kan utvide. (230v)

 

Ser også Rusta selger det også (her) (230v)

 

De er så og si like. men utvidelse pluggene er forskjellig innvendig. Går det ann og klippe de av og koble de på andre 230 systemer. Skjønner ikke helt hvordan 230systemene fungerer.

 

Er det sånn at det går 230v inn i LED eller omgjøres det til 12v ved kontakten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dette er lysslynger med en strømforsyning med kontakt som du kobler i veggen? Det er uansett IKKE 230V ut på lysdelen. Det meste av det jeg har vært borti av slike lysslynger har vært  lavvolts likestrøm ut. 230V ut i fukt og regn i tynne ledninger uten skikkelig isolasjon og jording vill vært livsfarlig, og er vel ikke lovlig heller uansett. Men hvilken spenning de opererer med på lyskildene varierer med type og hvordan de er koblet. Mine julelys (har akkurat satt opp noen av dem) er f.eks. oppgitt til 31V utspenning på strømforsyningen. De jeg har er kjøpt på hhv Clas Ohlson og Coop, men begge har samme spenning ut og samme type kontakter. Andre typer slike ute-/hage-lys kan f.eks være 12V. Det står på strømforsyningen hva utspenningen er og (hvor stor effekt den maks kan levere).

Uansett så bør du ikke begynne å koble sammen ulike systemer, i alle fall ikke uten at du har veldig god forståelse av hvordan disse virker (noe jeg antar du ikke har pga det du spør om). Man risikerer å ødelegge lysene og også å skade eller overbelaste strømforsyningen, noe som kan i verste fall før til brann osv.

Selv med systemer som er kompatible så må man passe på å ikke koble på mer enn det strømforsyningen tåler i effekt, da risikerer man varmgang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) problemet er att det står kun  ac til dc på boksen altså ikke noe volt. Så er defor jeg spør. Og siden man kan koble på opp til 2000led lys. Det her er utvendig systemer. Har erfaring med elektrisk svakstrøm da jeg jobbet med microcontroller men er så dårlig informasjon om 230v systemet på nettet og har ikke lyst til og ta opp boksen for og se om det er noe regulator eller hva som er inni der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Knutarn said:

Hei :) problemet er att det står kun  ac til dc på boksen altså ikke noe volt. Så er defor jeg spør. Og siden man kan koble på opp til 2000led lys. Det her er utvendig systemer. Har erfaring med elektrisk svakstrøm da jeg jobbet med microcontroller men er så dårlig informasjon om 230v systemet på nettet og har ikke lyst til og ta opp boksen for og se om det er noe regulator eller hva som er inni der. 

Ok, merkelig at det ikke står noe spec på strømforsyningen, høres ikke helt standard ut. Med mindre "boksen" bare er en likeretter som gir 230V ut og så er alle diodene seriekoblet rett på det. Hvis det finnes slike systemer så er det nytt for meg, alle jeg har vært borti (riktignok ikke SÅ mange) har vært basert på lavspenning ut fra strømforsyningen.

Ser at i bruksanvisningen på nettet til de fra Rusta så brukes betegnelsen "rectifier" om den "klumpen" som sitter ved kontakten, så det kunne jo tyde på det.

Alternativet er å kjøpe en sånn forgrener som finnes som tilbehør og måle spenningen i en av de åpne endene der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Knutarn said:

Hei :) problemet er att det står kun  ac til dc på boksen altså ikke noe volt. 

Strømforsyning til LED er en konstant strømkilde, i motsetning til en vanlig strømforsyning som er konstant spenning. Dermed er utspenning uinteressant, den stiller seg inn til det som er nødvendig for å levere den definerte strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Hårek said:

Strømforsyning til LED er en konstant strømkilde, i motsetning til en vanlig strømforsyning som er konstant spenning. Dermed er utspenning uinteressant, den stiller seg inn til det som er nødvendig for å levere den definerte strømmen.

Ok, her lærer man noe nytt hver dag ☺️. Hadde ikke tenkt på det på den måten.

Det betyr vel da at på de lenkene som bare har en liten klump på ledningen som er benevnt "rectifier" så kan dette være en enkel likeretter og ikke en spenningsomformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, clio75 said:

På biltema sin står det : 

image.png

Det er nok tryggest å ikke blande ting man ikke er sikker på passer sammen.

Veldig mange av disse lysslyngesystemene kan utvides vha forgrenere, så det burde jo ikke være nødvendig å blande ulike typer/merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, JxxxIxxx said:

Det betyr vel da at på de lenkene som bare har en liten klump på ledningen som er benevnt "rectifier" så kan dette være en enkel likeretter og ikke en spenningsomformer.

Nei, det må være mer enn en enkel likeretter.

Det må være en strømbegrenser. I enkleste form er det en motstand, men her det nok en strømforsyning som gir konstant strøm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hårek said:

Nei, det må være mer enn en enkel likeretter.

Det må være en strømbegrenser. I enkleste form er det en motstand, men her det nok en strømforsyning som gir konstant strøm.

 

På bildet av de Rusta-greiene er det bare en liten sylindrisk klump på ledningen, det var delvis derfor jeg gjettet at det kanskje ikke nødvendigvis var en strømforsyning, så veldig liten ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er inne i den klumpen. Men antar det er plass til et lite kretskort.

Det jeg er sikker på, er at det ikke bare er en likretter som gir 230V DC. Man kan ikke koble LED rett på en konstant spenning, de vil brenne av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.