Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Løsning for 10 stk kablede tempsensorer


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Har fått et oppdrag av en bekjent. 

De har et eldre bygg, der det er 10 stk tempsensorer rundt omkring.

 

Dagens løsning er et gammelt multimeter som er ribbet for innmat, men beholdt vrideren som selektor for hvilken tempsensor man ser. Deretter blir signalet sendt til en slags lcd skjerm av typen gammel klokkeradio. Dette er installert i fyrkjelleren. Kablet stjernenettverk ut til hver sensor (2-leder kabel)

 

Dette er tungvint, da han må ned i kjelleren for å lese temp. Han ønsker noe som kan leses på pcen.

 

Jeg tenker i førsteomgang en rPI (kan den lese 10 stk analoge innganger?) med en webside som lister alle temperaturer.

Dagens tempsensorer aner jeg ikke noe om, så tanken er å bytte de ut. Kabelstrekk er fort 50-60 meter til hver sensor.

 

Noen som har noen inspill? Hvilken type sensorer, og evt annen "gateway" enn en RPI? (Arduino har jeg egentlig utelukket da endringer krever at man laster opp ny firmware med usb. Og dette må være noe jeg kan drifte utenifra (ssh mot rpi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperatursensorer til multimeter er typisk K-type termocoupler. Basert på googling er det mulig å få lest av dei med RPI (https://www.westfloridacomponents.com/blog/use-k-type-thermocouple-raspberry-pi/ eller https://learn.adafruit.com/max31855-thermocouple-python-library/overview eller https://makezine.com/projects/pimometer-raspberry-pi-remote-temperature-sensor/), men for å lese av 10 stykker blir det kanskje knot og/eller dyrt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det enten er PT100/PT1000 eller LM35 (eller liknende) sensorer. De kan leses av med en AVR som f.eks. Arduino. Du bør undersøke om det er en av disse for å slippe å bytte sensorer. At det er K-type termokoplere tviler jeg på da 50-60m * 10 blir ca 1/2 Km med Chromel/Alumel ledning. Det er DYRT!

50-60m er nok litt langt å kjøre 1-wire. Jeg ville brukt LM35 og kraftig oversampling i en mikrokontroller som f.eks. Arduino. Oversampling vil gi et vettugt signal selv med noe støy på kablingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-wire sensorer type DS18B20 fungerer fint på 50 meter (og mer) med kabel tilkoblet , http://foogadgets.tictail.com/product/wireless-multi-sensor-mk3

Med såpass mange og lange kabler kan det bli problemer med spenningen. 

Har et lignende opplegg med 7-8 sensorer og kabel til mk3-sender.

Benytter USB strøm, 2A, men kun én sensor på lang kabel, resten er kortere, typ 2-3 meter.

Sensorer som befinner seg i nærheten av hverandre kan kobles i stjerne og så felles kabel til sender.

Det kan hvisstnok også kobles til ekstra strømforsyning nærmere sensorene, men har aldri prøvd dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun for avlesning av temperatur?

 

Skal man ikke kunne styre ventiler eller fyrkjele?

 

Det finnes ferdige io-kort til Raspberry Pi som gjør det ganske enkelt å lese av temperatursensorer av den typen.

 

Ville gjort ett forsøk på å beholde det utstyret som er der. Mål motstanden og finn ut hvilken type det er, så kan du finne motstandstabellen slik at du kan legge inn den og få riktig temperatur.

 

En dyrere løsning er å kjøpe en rimelig PLS med webserver, da er det bare å koble til temperatursensorene og legge de inn i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erlingba skrev:

Er det kun for avlesning av temperatur?

DS18B20 er kun for avlesing temperatur. Fuktsensor kan tilkobles sensorMK3.

2 timer siden, erlingba skrev:

Skal man ikke kunne styre ventiler eller fyrkjele?

Det gjør man helst med brytere (z-wave), styrt av events fra verdier til temperatursensorer.

 

For at dette skal fungere behøves en kontroller.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør man helst med brytere (z-wave), styrt av events fra verdier til temperatursensorer.
 
For at dette skal fungere behøves en kontroller.
Mente å svare trådstarter. :)

Jeg ville brukt de temperaturfølerne som er der, eventuelt byttet de med noe nye ntc'er eller lignende. Med DS18B20 må man sende data gjennom kabler man ikke helt har kontroll på.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 12.14, Gjelsvik skrev:

Og dette må være noe jeg kan drifte utenifra (ssh mot rpi)

 

Da passer det best med en "sky løsning" ála Telldus og DS18B20 + sensorMK3.

13 minutter siden, erlingba skrev:

Med DS18B20 må man sende data gjennom kabler man ikke helt har kontroll på.

Kablene burde være kurant å teste ut.

Eller trekke nye.

Jeg benytter  4-trådet telefon ledninger (Clas), fungerer greitt nok men kunne kanskje vært bedre med CAT-5/6

 

Dette gir en rimelig løsning. 

Har fungert noen år for meg og svært praktisk når man har flere geografiske steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.