Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Smart" styring av avtrekk på badet


baronKanon

Anbefalte innlegg

Får snart elektriker på besøk ifm oppussing, og han skal samtidig flytte brytere og termostat fra utsiden til innsiden av døra (min svenske samboer mener det er best - jeg er tildels enig grunnet termostat). Tenkte i den forbindelse å samtidig få litt bedre styring på avtrekk.

 

Nå har jeg en FlexIt Silent Eco med intern fuktsensor med timeout som trenger å knipses igang når det er fuktig luft i rommet. I tillegg står den i helt andre enden enn dusjen. Dermed går den sjelden før det er for sent. Dette er jo håpløst.

 

Tenker da å legge inn f.eks. en Aeotec Multisensor 6 i rommet nærmere dusjen, samt en dobbel Fibaro Switch2 for å styre lys og vifte av/på. Blir da en ny Flexit Silent Eco i "dum" utgave. Ønsker å bruke Flexit, da den ikke er så schtøgg som f.eks. Pax.

 

Så er spørsmålet hvordan dette bør implementeres. Har noen spørsmål i hodet mitt: 

- Det bør være mulig å operere både lys og vifte uten HASS tilgjengelig..

- Det må være en timer på utgangen til viften (husker ikke om dette kan settes i selve releet)

- Skal jeg ha bryter for viften separat eller ei?

 

Noen som har noen lure triks?

 

Tenkte logikk noe i denne duren:

if (temperatur > termostat + 2) or (luftfuktighet > grense) then
  start vifte
if (luftfuktighet < grense) then
  start viftetimer 30m
if (viftetimer.finished) or (temperatur < termostat) then
 stopp vifte

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.