Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Går det an å styre ID-nummeret til en Z-Wave enhet med Z-Stick?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Girder som overgripende styring (altså input fra nettside, fjernkontroller og timere), EventGhost til å styre enkeltenheter og så Node-RED som en ren klient for å sende og motta for EG via Mosquitto. Jeg har bestilt noen Z-Wave plug-in brytere for å bruke på forsterkere og andre enheter der Tellstick/RFXtrx-en ikke fungerer 100 % pålitelig (blant annet et bad med tykke betongvegger og fliser, der Nexa-strømpluggen bare virker omtrent 50 % av gangene). Men jeg kjører systemet mitt på sonenummer, så for eksempel Tellstick har device 1-20 på ovner, 21-30 på forsterkere, 31-40 på subwoofere (uten at alle er i bruk, selvsagt) osv, mens RFXtrx-en har tilsvarende opplegg med bryterkodene.

 

Dette har jeg ordnet med å legge til devices for alt samtidig, og så er det bare ikke noe som mottar koden på de tomme plassene. Så hvis skriptet sender forsterker på i sone tre, sender den på til subwooferen i sone 3 fem sekunder senere. Den subwooferen er ikke der, men går det likevel ut en huskode, apparatkode og "på" fra Tellstick, og en bryterkode fra RFXtrx, selv om ikke noe blir tatt imot - dermed kan samme skriptet kjøres på alle enhetene i huset.

 

Er det noen mulighet i Z-Wave for å tildele en device et egenvalgt device ID for å kunne følge den samme nummereringen der, eller må jeg legge opp en oversettelsestabell der jeg må legge til og endre device-ID, på samme måte som jeg gjør med temperatursensorer, når jeg bytter batteri i dem så de får et nytt nummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mastiff skrev:

Er det noen mulighet i Z-Wave for å tildele en device et egenvalgt device ID for å kunne følge den samme nummereringen der, eller må jeg legge opp en oversettelsestabell der jeg må legge til og endre device-ID

Det er noden som tar ansvaret for nodenummeret, og du kan, så vidt jeg vet, ikke overstyre det. Hvis det er det du spør om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.