Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Triggerhappy PIR sensor!


Einar

Anbefalte innlegg

Jeg la merke til at der jeg har en Ikea PIR sensor som skrur på lyset i et soverom så logger den trigger så tett som 2-3 sekunder om jeg er i bevegelse!

Ettersom jeg kjører på en Raspberry blir det kanskje litt mye mas for Homeseer. Jeg har prøvd å skru opp tidsintervallet bak på sensoren uten at det ser ut til å gjøre noen forskjell.

Ikke så rart at batteriet allerede er nede i 60%. Er det bare slik den er, eller er det noe setting for dette. Det er forresten Software Version 1.2.214 i den.

 

Dette så jeg ifb.m. at jeg prøver å finne ut av delayed event actions. Men det tar jeg i an annen tråd etter at jeg har fått grublet litt mer på det. Det ser ialfall ut til at hver av disse trigger eventene lager en ny delayed action. Så det kommer et ras av slike noe senere.

 

Uhh! Nå ser jeg den ikke er alene om det. En Neo sensor gjør det samme. Og jeg tror jeg har funnet blemma! Men jeg lar dette innlegget gå, så kan kanskje andre lære av det. Eller skjelle på meg fordi jeg tar feil. Event var satt til "This Device had its value set to". Nå endrer jeg det til "This Device changes and becomes", og det ser ut til å stoppe maset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Einar skrev:

Dette så jeg ifb.m. at jeg prøver å finne ut av delayed event actions. Men det tar jeg i an annen tråd etter at jeg har fått grublet litt mer på det. Det ser ialfall ut til at hver av disse trigger eventene lager en ny delayed action. Så det kommer et ras av slike noe senere

 

«Cancel delayed event» i starten av eventet. :) 

 

8 timer siden, Einar skrev:

Uhh! Nå ser jeg den ikke er alene om det. En Neo sensor gjør det samme. Og jeg tror jeg har funnet blemma! Men jeg lar dette innlegget gå, så kan kanskje andre lære av det. Eller skjelle på meg fordi jeg tar feil. Event var satt til "This Device had its value set to". Nå endrer jeg det til "This Device changes and becomes", og det ser ut til å stoppe maset.

 

Ja, fort gjort å velge feil av de to. :) 

Men, nå vil vel eventet aldri trigge igjen så lenge det er bevegelse? Så hvis du slår av lyset etter 1 min, så vil det vel slå seg av etter 1 min hvis den registrerer konstant bevegelse hele det minuttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der. Det er kanskje derfor jeg brukte "set to". Det har jeg jo gjort på bryterene.

Så jeg tenker på om det kan være bedre å bruke en timer og resette den med "set to".

Eller å bruke "changes and becomes" etter melding "no motion" fra sensoren og sette 5 min. forsinkelse i selve sensoren.

Dette med at lyset skal stå på i X minutter funker ikke alltid her. Og jeg tenkte det kanskje ble litt mye for hva som ser ut til å være en knotete metode.

Hva gjør de som kjører på Raspberry og får dette til å virke pålitelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.