Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro Dimmer 2. Over 250 Watt lampe.


Whipps

Spørsmål

Heisann. Hadde tenkt og kjøpe en Fibaro dimmer 2. 

https://support.futurehome.no/hc/no/articles/213999363-Fibaro-Dimmer-2-FGD-212-Lysdimmer-230V

 

Ser denne støtter max 250 watt. Jeg har en lampe i stuen med noen flotte halogen pærer som hver tar

40 watt og det er 7 stk av dem.

 

40x7= 280 Watt.

 

Vill denne da være helt ubrukelig og gå i stykker med en gang? Hva kan jeg gjøre for og få ordnet dette annet en og skaffe nye pærer ? 

 

- Kan jeg legge til en resistor eller noe sånn på den øverste pæra for og få den til og kun gi max 10 watt? Evnt på de 2 øverste slik at begge kan gi 20 watt?

 

- Er denne fibaro dimmeren satt litt slik som foreksempel som redningsvester eller heiser at det står at den tåler 90kg men tåler egentlig 130kg og 90 kg er bare for og være " på den sikre siden" og at det vill gå helt fint?

 

- Kan jeg sette på noe slik at den maksimum bruker 250 watt ? Trenger ikke og ha max dimm på alle pærene. 4.2 Watt fratrekk på alle pærene kan jeg leve med uten problem.

 

- Finnes det ett godt annet alternativ som tåler hvertfall 280 watt? 

 

 

 

Takker for svar :)

 

 

Dimmet lampe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det beste her er nok å finne andre pærer som ikke trekker så mye. 250W + for en lampe er ganske mye egentlig. Det finnes masse LED pærer som ser tilsvarende ut, men som bruker 1/10 av effekten. Da går det helt fint med en Fibaro eller Aeotec dimmer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som andre har nevnt bør du ikke overstige effekten dimmeren er laget for da den sannsynligvis vil løse ut på temperatursikring.

 

Det er mulig det går an å begrense dimmingen til f.eks. maks 85% og at det vil fungere, men disse pærene er såpass gule i utgangspunktet at om de skal brukes til noe annet enn dekorasjon burde de kunne settes på maks.

 

Forrige generasjons Aeotec-dimmer takler nesten 600W. Det er en leading-edge dimmer, så den fungerer dårlig sammen med led og elektroniske trafoer, men til glødepærer er den fin.

Du får fortsatt kjøpt den noen steder: https://www.allcontroll.no/produkt/aeotec-micro-smart-dimmer/

 

Jeg kjøpte litt for mange av de brukt, så om du er interessert kan du sende meg en melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.